Hva er CRM?
Søker du etter et CRM-system som kan styrke dine kunderelasjoner? Eller vil du kunne samle in kundedata fra ulike kilder for å så kunne analysere bruke som beslutningsunderlag.
Et CRM-system er et av de mest sentrale verktøyene for å håndtere kundedata. Det er i et salgsstøttesystem (som CRM) som du samler inn og lagrer informasjon om kunder og potensielle kunder. De som arbeider med systemet kan enkelt få tilgang til den informasjonen de behøver for å styrke relasjonen til kundene, eller selge til nye potensielle kunder.
Det er og i et CRM-system at du enkelt og effektivt kan måle og analysere data fra dine kundeinteraksjoner. Med andre ord består et CRM-system av mange ulike funksjoner som kan brukes til forskjellige oppgaver.
- Skape og rette kampanjer mot relevante kunder og siden følge det opp. Markedsføring og salg kan på denne måten samarbeide mer effektivt.
- Automatisere og forenkle salgsprosessen for selgerne. Fjerne unødvendig manuelt arbeid og slippe mange excel-filer.
- Gjør det enkelt å lage og ta ut salgs- og kunderapporter for å analysere hvordan dere kan forbedre salget.
- Kategorisere prospekter etter hvor egnet de er å faktisk kjøpe eller ikke, gjennom såkalt pipe management.
- Forbedre kundeservicen og få en bedre oversikt.
Det finnes mange funksjoner i et CRM-system og du finner alle CRM-funksjoner, med forklaringer, her på Businesswith.no. Hvor du dessuten kan sammenligne leverandører mot hverandre og undersøke hva som best passer dine behov.
Det aller viktigste å vite, når det gjelder CRM, er at hensikten med et slikt system er å styrke dine kunderelasjoner. I dag er det en ytterst viktig konkurransefaktor og det er med et CRM-verktøy at du kan ta din bedrift til et helt nytt nivå.
Hvorfor et CRM-system?
Det er få salgsstøttesystemer eller programvarer som har så mange fordeler som et CRM-system. Nesten alle bedrifter idag er avhengige av å ha gode interaksjoner med sine kunder og ha som mål å gjøre det bedre enn sine konkurrenter. Et CRM-system skal kunne gi deg de verktøyene du trenger for å kunne oppnå en så konkurransekraftig kundehåndtering og effektiv salgkanal som mulig.
Det varierer dog mye mellom ulike bransjer hvor mye man arbeider med sine kunder og hvordan nivået av kompleksitet ser ut i salgsprosessene. Hvorfor og hvilket CRM-system man skal ha varierer derfor mye. Innen Kravspekken til et CRM-system er det bra å kjenne til de ulike annledningene til at bedrifter i dag investerer i CRM-systemer.
- Forvent effektivitet. En viktig faktor for eliminering av ineffektive prosesser er at et CRM-system kan integreres med deres eksisterende system. Dessuten kan man enklere strømlinjeforme datamengden i organisasjonen. Dette for at flere avdelinger enklere skal kunne ta del i de viktige kundedataene for å forbedre sitt arbeid.
- Øke produktiviteten og se hvordan salget øker. Strømlinjeforme kundedataen sånn at de som arbeider med leveranser skal kunne vite hva og når de skal gjøre ting for kundene. Det viktigste er likevel at man lagrer informasjon og agerer etter det. Dessuten får man mye enklere oversikt over hva som gjøres feil og kan korrigere i etterkant.
- Bedre internt sammarbeid. En skybasert CRM-system gjør at kundeinformasjonen er tilgjengelig når som helst, for hvem som helst (som du tillater) i organisasjonen. Dagens CRM-system har nemlig veldig god datasikkerhet. Dessuten er det mange i dag som setter stor pris på at markedsføringsavdelingen og salgsteamet lettere kan samarbeide. Det kan de ved at kampanjer og leads management kan bruke funksjoner i CRM-systemet eller kobles sammenmed marketing automation-system. Kort fortalt kan du ha bedre oversikt over hvor aktuelle dine leads er innen du kontakter dem.
- Salgs- og prognosedata blir mer korrekt. Uansett om man bruker data som beslutningsgrunnlag eller ikke, kan et CRM-system gjøre det mye mer tilgjengelig for organisasjonen. Historikk og virkelighet blir mer samspilt og det er enklere å kunne forutse hva man må gjøre for å nå sine mål. For eksempel så kan data vise at du trenger å utføre flere rettede kampanjer foran siste kvartal. Det kan være fordi at utvalgte budskap fungerer bra for å få avsluttet flere forretninger innen året er slutt osv.
Et godt råd til deg som lurer og ikke er helt overbevist om at du trenger et CRM-verktøy, er følgende: Test i en gratisperiode! Og undersøk siden om det er noe for deg.
Velge CRM-system – viktige faktorer når du skal evaluere
Å velge CRM-system kan bli en kompleks prosess om du ikke har en skikkelig kravspekk. Nedenfor er noen utvalgte parametere som er viktige når du skal evaluere salgsstøttesystemer.
Implementering av CRM
Suksessfaktorer
Mange CRM-systemer er webbaserte og er derfor lettere å drifte; man trenger ikke involvere IT så mye i driften av systemet. Derimot er implementeringen av et SaaS-system varierende. Et av de viktigste momentene i en implementeringsfase er forberedelsen sammen med leverandøren om hvilke data og hvordan oppsettet og transformering av data skal være i systemet. Du har sikkert allerede en hel del kundedata og det må inføres på en måte som er korrekt og effektiv for deg.
Fallgroper
Eierskap! Ha en eller to personer som kan tenke seg å være med under hele implementeringsfasen. Disse bør være villige til å gå en digital systemopplæring, slik at vedkommende kan være en god døråpner mot leverandøren når systemet rulles ut i organisasjonen. Et vanlig feiltrinn er å ikke konsultere selgerne, eller andre sluttbrukere av systemet, som kan ha en mening om hvordan det skal være satt opp og hva som egner seg best for deres bruk.
For små bedrifter som kanskje ikke har ressurser nok til å sette seg såpass mye inn i implementeringen, anbefaler vi at man undersøker hvilke leverandører som tilbyr support og opplæring gratis de første månedene. Det kan være gull verdt på lengre sikt.
Support og opplæring
Suksessfaktorer
For de bedrifter som har lange og komplekse salgsprosesser, eller håndterer store mengder kundedata, er det viktig å undersøke hvordan supporten er hos leverandøren. Med det mener vi: finnes det telefonsupport? Eller er all support via en digital opplæring du må lese deg gjennom hver eneste gang du trenger svar? Koster det ekstra med systemopplæring? Dette er bra å ha kunnskap om, ettersom det kan bli nødvendig med enkel og smidig support.
Fallgroper
Vi har support, men kun via vår digitale opplæring.” Det kan fungere utmerket for mange, men for deg som vet at din bedrift ikke har tålmodighet til å gjennomgå hele den digitale opplæringen hver gang, så bør du ha dette i bakhodet underveis i vurderingsprosessen.
Kan CRM-systemet kundetilpasses, eller passer det din bransje?
Suksessfaktorer
Det finnes en del leverandører som kan tilby bransjetilpassede CRM-systemer. Vet man at dette er en viktig faktor, bør det med som en verdifull vurderingfaktor. Hva trenger leverrandøren å kundetilpasse slik at du kan få maksimal effekt fra de funskjoner du har identifisert som de viktigste? Å kunne få svar på dette spørsmålet innen man inngår en kontrakt, kan spare deg for mye. Leverandøren bør påbegynne tilpasningen av systemet allerede i implementeringsfasen, slik at du ikke trenger å be om dette i etterkant og kanskje må pådra deg konsulentutgifter eller andre ekstra kostnader i forbindelse med systemstilpasning.
Fallgroper
Ekstra kostnader! Om du krever en bransjetilpasset CRM-løsning, bør du være klar over at det kan komme til å kreves en hel del tilpasningsapplikasjoner under vegs. Det er få bransjetilpassede CRM-systemer som fungerer som en perfekt bransjeløsning fra dag en.
CRM-leverandørens tilgjengelighet
Suksessfaktorer
Mobilen! Om du, eller mange medarbeidere er mye på reisefot, er det velig verdifullt å ha tilgang til CRM-systemet via mobilen.
Fallgroper
Det finnes få fordeler med å ha et CRM-system som ikke er tilgjengelig.
CRM-system med markedsføring
Suksessfaktorer
Å la salg og markedsføringsavdelingene jobbe i samme system, er veldig verdifullt i form av både et mer effektivt samarbeid mellom avdelingene og at man håndterer leads’ene mye bedre og kan dermed øke salget.
Fallgroper
Har du et marketing automation-system allerede, så bør du undersøke hvor mye ekstra det vil koste å integrere dette og om det er behov for en API-tilpassning.
Vi på businesswith.no har kartlagt og analysert de viktigste kriteriene i en innkjøpsprosess av CRM-system og fått andre brukere til å gjennomføre solide og uavhengige annmeldelser av systemene selv. Det kommer til å spare deg for mengder med tid og bidra til at du kan kjøpe rett CRM-system for din bedrift.
CRM system for små bedrifter
Vanligvis pleier små bedrifter å etterspørre et CRM-system som er enkelt å lære seg og har en palett av funskjoner som kan hjelpe bedriften med å vokse. For de små bedriftene som vil ha et CRM-system, som de planlegger å langsiktig vokse inn i, er det klokt å vurdere om de skal ha et såkalt ”all in one”-CRM. Eksempel på slike system er Sharpspring, Upsales, Salesforce Lightning professional og Sweet CRM. Det er CRM-system som inneholder blant annet marketing automation-funksjoner integrert i systemet. Dessuten kan mange av disse systemene gjøre at man kan håndtere prospekt- og kundedata veldig effektivt. Det koster mer, men verdien av disse CRM-systemene er stor, spesielt om man planlegger å vokse.
For de små bedriftene som ikke er like ”modne” for å bruke alle funksjonene til et CRM-system, er det kanskje en ide å vurdere et CRM- ”direkte fra hylla”. Det er mye enklere å implementere og bruke, men har ikke alle funksjonalitetene som det kan være bruke for om/når bedriften vokser. Eksempler på slike system er Lime Go, Superoffice CRM standard og Pipedrive.
Sammenligning av CRM-system – 4 tips som forenkler kjøpsprosessen
Å sammenligne CRM-system er tidkrevende fordi det finnes så mange funksjoner og systemegenskaper som må vurderes. Med tusenvis av sammenligninger av CRM-system og mange spørsmål fra våre besøkende, har vi nå kommet med fire tips å ha i baktankene når du sammenligner CRM-system.
CRM-funksjoner
I et CRM-system finnes det, uansett behov, funksjoner som ansees som grunnleggende, mens andre funksjoner ansees være mer avanserte. Det viktigste når du skal sammenligne CRM-funksjoner er å begynne med de grunnleggende som du og dine kollegaer sannsynligvis skal bruke. Eksempler på disse er:
- Pipe management
- Kontakt/prospekt håndtering
- E-postkampanjer
- Rapporter & prognoser
- Integrering av kalender & påminnelser
- Saksbehandling
De over nevnte funksjoner kan de fleste leverandører tilby. Tenk heller over om dere behøver tilpasse disse funksjonene etter deres interne prosesser og om funksjonene er brukervennlige. For eksempel kan det være enkelt å ta ut en rapport, men å lage rapporten kan være unødvendig vanskelig (les andres vurderinger)
Noen eksempler på et CRM-systems mer avanserte funksjoner:
- Marketing automation
- Salgs-gameification
- Ringe direkte fra CRM-systemet
- Områdehåndtering
Disse funksjonene er veldig verdifulle, avhengig av hva behovet er og hvilke ønsker man har fra CRM-systemet. For eksempel er synkronisering av CRM og marketing automation noe som gjør at marked- og salgsavdelingene kan jobbe i et og samme system og tydelig kan kommunisere seg i mellom.
Pris er viktig, men prismodellen kan være viktigere
Prisen på et CRM-system er noe alle sjekker. Men mange glømmer da ofte hvor viktig prismodellen kan være. Det finnes ulike prismodeller som kan ha stor betydning på den langsiktige kostnaden. Vi anbefaler at man på et tidlig stadium forhører seg om hvordan leverandøren jobber ut i fra sin forretningsmodell. Et eksempel kan være et pakketilbud på CRM-system med lavt pris, men at kundetilpassningen etter at det er tatt i bruk krever både systemutviklingskostnader og konsulentsalær. Dette kan du enkelt sjekke i vår sammenligningstjeneste, hvor vi har kartlagt prismodeller og hva som inngår.
Skybasert CRM
Skybaserte CRM-systemer er blitt veldig populære og kommer trolig til å fortsette med å være det. Det kan være et av det første parameterne du ser etter når du skal sammenligne CRM-systemer. Men det er ingen automatikk i at et skybasert CRM er et bedre CRM. Det er kravspesifikasjonen og ditt behov som skal styre.
Inkludert eller ikke inkludert i prisen
Vær nøye med å sjekke hva som inngår og ikke inngår i licensavgiften. Det er ikke alltid like tydelig hva som inngår, da visse funksjoner kan ha ulike nivåer. Du kan enkelt finne ut av det når du sammenligner CRM-system her på BussinessWith.