Hvilket CRM-system trenger din bedrift?
CRM betyr Customer Relationship Management og et CRM-system hjelper bedrifter med å automatisere ulike momenter i salgs- og kundehåndteringsprosessen. CRM-system har til hensikt å øke salget gjennom blant annet å spore og registrere salgs- og kundeinteraksjoner, samle og analysere kundedata fra ulike websider, sociale medier, telefonsamtaler osv. Et CRM-system er ofte implementert hos salgs- og markedsavdelingen som en sentral hub for å håndtere salgskontoer, prospekter og leads. Mange bedrifter har også CRM-system implementert som et overgripende system for alle avdelinger.
Her kan du sammenligne CRM-system, se hvilke ulike CRM-verktøy som finnes i Norge, lese om hva CRM er og se forslag på metoder når du skal velge CRM-system.
Test systemguiden
La våre algoritmer veilede deg til å velge riktig system.
SystemGuiden
Hurtigguide
Liste over 34 forskjellige CRM
SuperOffice er en suite leverandør som er ekspert på 360 graders CRM og som forener dine forretningsprosesser. SuperOffice Sales gir deg verktøyene du trenger for å drive salgsprosessene. Løsningen hjelper selgerne med å lande flere avtaler og overgå salgsmålene sine. SuperOffice Marketing gjør markedsavdelingen i stand til å kjøre store kampanjer med personlig tilpasset kommunikasjon. SuperOffice...Lær deg mer om SuperOffice CRM
Du vil skape struktur og vekst. I over 30 år har selskaper innen eiendom, energi, helkalk, maskin og konstruksjon vendt seg til oss for industriell CRM. Prosessene dine implementeres etter beste praksis i et skalerbart system som kan løse det meste. Vi løser resten med brukeropplæring og støtte fra lokale eksperter. Lime CRM er basert på enkle prinsipper som får klikk, god søkbarhet og visuell ove...Lær deg mer om Lime CRM
Lime Go er et plug 'n play CRM for voksende B2B-bedrifter eller salgsteam. Perfekt for deg som ønsker å håndtere hele salgsprosessen mer effektivt. Med et CRM fylt med selskaps- og beslutningstakerdata fra Dun & Bradstreet, får du både et salgsverktøy og et CRM i ett system. Forbedre samarbeidet med en felles plattform og hold oversikt over leads, avtaler og mersalg. Begynn å ta datadrevne beslutn...Lær deg mer om Lime GO
webCRM er det fleksible systemet med mange mulighter, men som du samtidig kommer kjapt i gang med. I vår SMB-versjon får du både en grunnstruktur og muligheten til å jobbe effektivt med kunderelasjonene, der businessmuligheter og pipeline resulterer i flotte tilbuds- og avtalemaler. Følg med på din business mot budsjett og dra nytte av de dataene dere har for å kunne ta bedre avgjørelser.Lær deg mer om webCRM
Membrain er CRM-systemet og salgsstøtten selgerne dine har lengtet etter – hele veien fra prospektering til kundesuksess. Membrain retter seg mot B2B-bedrifter som jobber med komplekst salg, og som sikter mot økt vekst. Fokuset til Membrain er å støtte, oppmuntre og gjenskape vellykket atferd, i stedet for å bare logge data etter at noe har funnet sted. Membrain er basert på en prosesstilnærming h...Lær deg mer om Membrain
Salesforce CRM er en ledende skybasert løsning som tilbyr omfattende tilpasning for salg, markedsføring og kundeservice til bedrifter i alle størrelser. Den gir kraftige verktøy for håndtering av potensielle salg, salgsprognoser og integreres med et stort utvalg tredjepartsapper via Salesforce AppExchange. Plattformen er designet for å sentralisere kundeinteraksjoner, strømlinjeforme salgsprosesse...Lær deg mer om Salesforce
CRM-systemet for deg som ønsker å komme raskt i gang og deretter tilpasse veksthastigheten din. Hubspot inkluderer alt fra markedsføringsautomatisering og leadgenerering til salgsautomatisering for en fast månedlig kostnad. I tillegg får du gratis tilgang til Hubspot-støtte samt integrasjon til Outlook og Gmail. Passer for alle bransjer og kan kobles sammen med de øvrige systemene dine, som ERP, d...Lær deg mer om HubSpot CRM
Tietoevry er et ledende teknologiselskap med en solid nordisk arv og global kapasitet. Vi er en global Microsoft-partner som hjelper bedrifter med å oppnå kostnadseffektive og moderniserte løsninger. Microsoft Dynamics Customer Engagement er verdensledende plattform som er basert på Microsofts økosystem. Plattformen håndterer alle typer kundekontakt gjennom såkalt «omi-channel»-støtte. Lær deg mer om Microsoft Dynamics 365
Med SugarCRM får markedsførings-, salgs- og kundeserviceteam endelig et klart bilde av hver enkelt kunde, noe som hjelper forretningsdrift med å nå nye nivåer innen resultater og prognoser. Sukker er CRM -plattformen som gjør vanskelige ting enklere. Tusenvis av selskaper i mer enn 120 land bruker sukker for å oppnå en høyoppløselig kundeopplevelse ved å la plattformen gjøre jobben. Sukker har hov...Lær deg mer om SugarCRM
Brukervennlig og moderne nettbasert CRM -system som inneholder mange av funksjonene som trengs for å ha et veldig godt Salesforce -automatiseringssett.Lær deg mer om Pipedrive
Markedsføringsautomasjon og CRM -systemer som inkluderer rådgivningshjelp og sitt eget Martech -team! Hovedsakelig for B2B. SharpSpring er CRM -verktøyet som tilpasses for å styrke din inngående markedsføring og øker salget.Lær deg mer om Sharpspring
CRM -løsning for mindre selskaper. Har gode grunnleggende funksjoner og også muligheten til å ringe direkte fra systemet.Lær deg mer om Freshsales CRM
Et av de største nettbaserte CRM -verktøyene globalt. Tilbyr mange moderne funksjoner som er enkle å bruke og er i forkant av AI -teknologien som er integrert med CRM.Lær deg mer om Zoho CRM
Mobil -vennlig CRM -verktøy med fokus på API og avanserte sporingsfunksjoner. Passer både små og store selskaper.Lær deg mer om Amocrm Advanced
Upsales er Sveriges raskest voksende CRM, som hjelper B2B -selskapet. Upsales CRM hjelper B2B -selskaper med å finne nye kundeemner, vinne mer virksomhet og skape ekstra salg med eksisterende kunder. Upsales er det åpenbare valget for raskt voksende salgsorganisasjoner som ønsker en komplett CRM med muligheten til å bygge videre med funksjoner som markedsføringsautomasjon og avanserte salgsrapport...Lær deg mer om Upsales
En nordisk aktør som tilbyr et komplett verktøy innen CRM og håndtering av kunderelasjoner. Har et stort tilbud av systemløsninger for bedrifter i Norden. 24sevenoffice tilbyr også lønns- og økonomitjenester.Lær deg mer om 24SevenOffice CRM
Brevo er den smarteste og mest intuitive plattformen for voksende virksomheter. Trives digitalt når vi veileder virksomheten din med de riktige markedsførings- og salgsverktøyene.Lær deg mer om Brevo
Et skybasert CRM -verktøy med veldig god støtte og brukervennlighet. Tilbyr modulpakker som er tilpasset for små og mellomstore selskaper.Lær deg mer om Capsule CRM
Et brukervennlig og populært CRM-system med fokus på å hjelpe små og mellomstore bedrifter på det norske markedet.Lær deg mer om Crm1
Ett enkelt CRM-verktyg som hjälper företag med både lead generering och funktioner för att förbättra säljarbetet för ditt företag.Lær deg mer om CRMOffice
Slutt å betale tusenvis av dollar til dusinvis av markedsførings-, salgs- og støtteprogramvare. Opplev verdens rimeligste, enhetlige programvare. EngageBays alt-i-ett CRM-programvare er den mest omfattende løsningen for din bedrift.Lær deg mer om EngageBay
Et CRM -verktøy som inneholder smarte arbeidsflytfunksjoner for å gjøre det enkelt og brukervennlig. Tilbyr mange modulære funksjoner for behovstilpasningLær deg mer om Evolumi CRM
Et meget enkelt CRM-system for mikrobedrifter. Kan enkelt kobles til Outlook, slik at du kan synkronisere kalenderen din.Lær deg mer om eWay-CRM
En skybasert CRM-løsning som tilbyr lisensavgift med det meste inkludert.Lær deg mer om infoFlo CRM
Et CRM-system fra USA som tilbyr CRM, markedsføringsautomasjon og e-handelsfunksjoner i et sveiset system!Lær deg mer om infusionsoft CRM
Insightly CRM er et skybasert verktøy for administrasjon av kunderelasjoner designet for små og mellomstore bedrifter, og tilbyr muligheter til å administrere kundeinteraksjoner, prosjekter og salg. Den har et brukervennlig grensesnitt med verktøy for å administrere kontakter, salgsmuligheter, prosjektlevering og detaljert rapportering, sammen med integrasjoner med populære e-post-, kalender- og f...Lær deg mer om Insightly
Med Keap får du en alt-i-ett salgs- og markedsføringsautomatiseringsplattform designet for å hjelpe småbedriften din med å vokse.Lær deg mer om Keap
NetHunt CRM er et salgsautomatiseringsverktøy som hjelper deg med å administrere potensielle salg, pleie kunderelasjoner, overvåke salgsfremgang og lukke flere avtaler.Lær deg mer om Nethunt
Nextcom skybasert CRM-løsning er en trygg måte å effektivisere arbeidsflyten, skape samarbeid internt og øke salget. Skreddersydd for deg.Lær deg mer om Nexcom crm
Pointer er en moderne plattform innenfor CRM og et servicesystem som er laget for å dekke behovet i de norske markedene. Plattformen har en rekke standard funksjoner, men kan også skreddersys til bedriftens behov.Lær deg mer om Pointer CRM
Kampanjebasert CRM system med smart synkronisering og oversiktlig kundeprofil.Lær deg mer om TMG CRM
Uflow er et superenkelt CRM system som vil gjøre arbeidsuken din enkel og oversiktelig. Uflow er et CRM system som er spesielt laget for frilansere, konsullenter og små bedrifter. De vil føles som din personlige assistent.Lær deg mer om uflow
Et CRM-system som finnes både som programvare og skybasert tjeneste. Enkelt å implementere og brukervennlig.Lær deg mer om VegaCRM
Hurtigguide
Hva er CRM?
Søker du etter et CRM-system som kan styrke dine kunderelasjoner? Eller vil du kunne samle in kundedata fra ulike kilder for å så kunne analysere bruke som beslutningsunderlag.
Et CRM-system er et av de mest sentrale verktøyene for å håndtere kundedata. Det er i et salgsstøttesystem (som CRM) som du samler inn og lagrer informasjon om kunder og potensielle kunder. De som arbeider med systemet kan enkelt få tilgang til den informasjonen de behøver for å styrke relasjonen til kundene, eller selge til nye potensielle kunder.
Det er og i et CRM-system at du enkelt og effektivt kan måle og analysere data fra dine kundeinteraksjoner. Med andre ord består et CRM-system av mange ulike funksjoner som kan brukes til forskjellige oppgaver.
- Skape og rette kampanjer mot relevante kunder og siden følge det opp. Markedsføring og salg kan på denne måten samarbeide mer effektivt.
- Automatisere og forenkle salgsprosessen for selgerne. Fjerne unødvendig manuelt arbeid og slippe mange excel-filer.
- Gjør det enkelt å lage og ta ut salgs- og kunderapporter for å analysere hvordan dere kan forbedre salget.
- Kategorisere prospekter etter hvor egnet de er å faktisk kjøpe eller ikke, gjennom såkalt pipe management.
- Forbedre kundeservicen og få en bedre oversikt.
Det finnes mange funksjoner i et CRM-system og du finner alle CRM-funksjoner, med forklaringer, her på Businesswith.no. Hvor du dessuten kan sammenligne leverandører mot hverandre og undersøke hva som best passer dine behov.
Det aller viktigste å vite, når det gjelder CRM, er at hensikten med et slikt system er å styrke dine kunderelasjoner. I dag er det en ytterst viktig konkurransefaktor og det er med et CRM-verktøy at du kan ta din bedrift til et helt nytt nivå.
Hvorfor et CRM-system?
Det er få salgsstøttesystemer eller programvarer som har så mange fordeler som et CRM-system. Nesten alle bedrifter idag er avhengige av å ha gode interaksjoner med sine kunder og ha som mål å gjøre det bedre enn sine konkurrenter. Et CRM-system skal kunne gi deg de verktøyene du trenger for å kunne oppnå en så konkurransekraftig kundehåndtering og effektiv salgkanal som mulig.
Det varierer dog mye mellom ulike bransjer hvor mye man arbeider med sine kunder og hvordan nivået av kompleksitet ser ut i salgsprosessene. Hvorfor og hvilket CRM-system man skal ha varierer derfor mye. Innen Kravspekken til et CRM-system er det bra å kjenne til de ulike annledningene til at bedrifter i dag investerer i CRM-systemer.
- Forvent effektivitet. En viktig faktor for eliminering av ineffektive prosesser er at et CRM-system kan integreres med deres eksisterende system. Dessuten kan man enklere strømlinjeforme datamengden i organisasjonen. Dette for at flere avdelinger enklere skal kunne ta del i de viktige kundedataene for å forbedre sitt arbeid.
- Øke produktiviteten og se hvordan salget øker. Strømlinjeforme kundedataen sånn at de som arbeider med leveranser skal kunne vite hva og når de skal gjøre ting for kundene. Det viktigste er likevel at man lagrer informasjon og agerer etter det. Dessuten får man mye enklere oversikt over hva som gjøres feil og kan korrigere i etterkant.
- Bedre internt sammarbeid. En skybasert CRM-system gjør at kundeinformasjonen er tilgjengelig når som helst, for hvem som helst (som du tillater) i organisasjonen. Dagens CRM-system har nemlig veldig god datasikkerhet. Dessuten er det mange i dag som setter stor pris på at markedsføringsavdelingen og salgsteamet lettere kan samarbeide. Det kan de ved at kampanjer og leads management kan bruke funksjoner i CRM-systemet eller kobles sammenmed marketing automation-system. Kort fortalt kan du ha bedre oversikt over hvor aktuelle dine leads er innen du kontakter dem.
- Salgs- og prognosedata blir mer korrekt. Uansett om man bruker data som beslutningsgrunnlag eller ikke, kan et CRM-system gjøre det mye mer tilgjengelig for organisasjonen. Historikk og virkelighet blir mer samspilt og det er enklere å kunne forutse hva man må gjøre for å nå sine mål. For eksempel så kan data vise at du trenger å utføre flere rettede kampanjer foran siste kvartal. Det kan være fordi at utvalgte budskap fungerer bra for å få avsluttet flere forretninger innen året er slutt osv.
Et godt råd til deg som lurer og ikke er helt overbevist om at du trenger et CRM-verktøy, er følgende: Test i en gratisperiode! Og undersøk siden om det er noe for deg.
Velge CRM-system – viktige faktorer når du skal evaluere
Å velge CRM-system kan bli en kompleks prosess om du ikke har en skikkelig kravspekk. Nedenfor er noen utvalgte parametere som er viktige når du skal evaluere salgsstøttesystemer.
Implementering av CRM
Suksessfaktorer
Mange CRM-systemer er webbaserte og er derfor lettere å drifte; man trenger ikke involvere IT så mye i driften av systemet. Derimot er implementeringen av et SaaS-system varierende. Et av de viktigste momentene i en implementeringsfase er forberedelsen sammen med leverandøren om hvilke data og hvordan oppsettet og transformering av data skal være i systemet. Du har sikkert allerede en hel del kundedata og det må inføres på en måte som er korrekt og effektiv for deg.
Fallgroper
Eierskap! Ha en eller to personer som kan tenke seg å være med under hele implementeringsfasen. Disse bør være villige til å gå en digital systemopplæring, slik at vedkommende kan være en god døråpner mot leverandøren når systemet rulles ut i organisasjonen. Et vanlig feiltrinn er å ikke konsultere selgerne, eller andre sluttbrukere av systemet, som kan ha en mening om hvordan det skal være satt opp og hva som egner seg best for deres bruk.
For små bedrifter som kanskje ikke har ressurser nok til å sette seg såpass mye inn i implementeringen, anbefaler vi at man undersøker hvilke leverandører som tilbyr support og opplæring gratis de første månedene. Det kan være gull verdt på lengre sikt.
Support og opplæring
Suksessfaktorer
For de bedrifter som har lange og komplekse salgsprosesser, eller håndterer store mengder kundedata, er det viktig å undersøke hvordan supporten er hos leverandøren. Med det mener vi: finnes det telefonsupport? Eller er all support via en digital opplæring du må lese deg gjennom hver eneste gang du trenger svar? Koster det ekstra med systemopplæring? Dette er bra å ha kunnskap om, ettersom det kan bli nødvendig med enkel og smidig support.
Fallgroper
Vi har support, men kun via vår digitale opplæring.” Det kan fungere utmerket for mange, men for deg som vet at din bedrift ikke har tålmodighet til å gjennomgå hele den digitale opplæringen hver gang, så bør du ha dette i bakhodet underveis i vurderingsprosessen.
Kan CRM-systemet kundetilpasses, eller passer det din bransje?
Suksessfaktorer
Det finnes en del leverandører som kan tilby bransjetilpassede CRM-systemer. Vet man at dette er en viktig faktor, bør det med som en verdifull vurderingfaktor. Hva trenger leverrandøren å kundetilpasse slik at du kan få maksimal effekt fra de funskjoner du har identifisert som de viktigste? Å kunne få svar på dette spørsmålet innen man inngår en kontrakt, kan spare deg for mye. Leverandøren bør påbegynne tilpasningen av systemet allerede i implementeringsfasen, slik at du ikke trenger å be om dette i etterkant og kanskje må pådra deg konsulentutgifter eller andre ekstra kostnader i forbindelse med systemstilpasning.
Fallgroper
Ekstra kostnader! Om du krever en bransjetilpasset CRM-løsning, bør du være klar over at det kan komme til å kreves en hel del tilpasningsapplikasjoner under vegs. Det er få bransjetilpassede CRM-systemer som fungerer som en perfekt bransjeløsning fra dag en.
CRM-leverandørens tilgjengelighet
Suksessfaktorer
Mobilen! Om du, eller mange medarbeidere er mye på reisefot, er det velig verdifullt å ha tilgang til CRM-systemet via mobilen.
Fallgroper
Det finnes få fordeler med å ha et CRM-system som ikke er tilgjengelig.
CRM-system med markedsføring
Suksessfaktorer
Å la salg og markedsføringsavdelingene jobbe i samme system, er veldig verdifullt i form av både et mer effektivt samarbeid mellom avdelingene og at man håndterer leads’ene mye bedre og kan dermed øke salget.
Fallgroper
Har du et marketing automation-system allerede, så bør du undersøke hvor mye ekstra det vil koste å integrere dette og om det er behov for en API-tilpassning.
Vi på businesswith.no har kartlagt og analysert de viktigste kriteriene i en innkjøpsprosess av CRM-system og fått andre brukere til å gjennomføre solide og uavhengige annmeldelser av systemene selv. Det kommer til å spare deg for mengder med tid og bidra til at du kan kjøpe rett CRM-system for din bedrift.
CRM system for små bedrifter
Vanligvis pleier små bedrifter å etterspørre et CRM-system som er enkelt å lære seg og har en palett av funskjoner som kan hjelpe bedriften med å vokse. For de små bedriftene som vil ha et CRM-system, som de planlegger å langsiktig vokse inn i, er det klokt å vurdere om de skal ha et såkalt ”all in one”-CRM. Eksempel på slike system er Sharpspring, Upsales, Salesforce Lightning professional og Sweet CRM. Det er CRM-system som inneholder blant annet marketing automation-funksjoner integrert i systemet. Dessuten kan mange av disse systemene gjøre at man kan håndtere prospekt- og kundedata veldig effektivt. Det koster mer, men verdien av disse CRM-systemene er stor, spesielt om man planlegger å vokse.
For de små bedriftene som ikke er like ”modne” for å bruke alle funksjonene til et CRM-system, er det kanskje en ide å vurdere et CRM- ”direkte fra hylla”. Det er mye enklere å implementere og bruke, men har ikke alle funksjonalitetene som det kan være bruke for om/når bedriften vokser. Eksempler på slike system er Lime Go, Superoffice CRM standard og Pipedrive.
Sammenligning av CRM-system – 4 tips som forenkler kjøpsprosessen
Å sammenligne CRM-system er tidkrevende fordi det finnes så mange funksjoner og systemegenskaper som må vurderes. Med tusenvis av sammenligninger av CRM-system og mange spørsmål fra våre besøkende, har vi nå kommet med fire tips å ha i baktankene når du sammenligner CRM-system.
CRM-funksjoner
I et CRM-system finnes det, uansett behov, funksjoner som ansees som grunnleggende, mens andre funksjoner ansees være mer avanserte. Det viktigste når du skal sammenligne CRM-funksjoner er å begynne med de grunnleggende som du og dine kollegaer sannsynligvis skal bruke. Eksempler på disse er:
- Pipe management
- Kontakt/prospekt håndtering
- E-postkampanjer
- Rapporter & prognoser
- Integrering av kalender & påminnelser
- Saksbehandling
De over nevnte funksjoner kan de fleste leverandører tilby. Tenk heller over om dere behøver tilpasse disse funksjonene etter deres interne prosesser og om funksjonene er brukervennlige. For eksempel kan det være enkelt å ta ut en rapport, men å lage rapporten kan være unødvendig vanskelig (les andres vurderinger)
Noen eksempler på et CRM-systems mer avanserte funksjoner:
- Marketing automation
- Salgs-gameification
- Ringe direkte fra CRM-systemet
- Områdehåndtering
Disse funksjonene er veldig verdifulle, avhengig av hva behovet er og hvilke ønsker man har fra CRM-systemet. For eksempel er synkronisering av CRM og marketing automation noe som gjør at marked- og salgsavdelingene kan jobbe i et og samme system og tydelig kan kommunisere seg i mellom.
Pris er viktig, men prismodellen kan være viktigere
Prisen på et CRM-system er noe alle sjekker. Men mange glømmer da ofte hvor viktig prismodellen kan være. Det finnes ulike prismodeller som kan ha stor betydning på den langsiktige kostnaden. Vi anbefaler at man på et tidlig stadium forhører seg om hvordan leverandøren jobber ut i fra sin forretningsmodell. Et eksempel kan være et pakketilbud på CRM-system med lavt pris, men at kundetilpassningen etter at det er tatt i bruk krever både systemutviklingskostnader og konsulentsalær. Dette kan du enkelt sjekke i vår sammenligningstjeneste, hvor vi har kartlagt prismodeller og hva som inngår.
Skybasert CRM
Skybaserte CRM-systemer er blitt veldig populære og kommer trolig til å fortsette med å være det. Det kan være et av det første parameterne du ser etter når du skal sammenligne CRM-systemer. Men det er ingen automatikk i at et skybasert CRM er et bedre CRM. Det er kravspesifikasjonen og ditt behov som skal styre.
Inkludert eller ikke inkludert i prisen
Vær nøye med å sjekke hva som inngår og ikke inngår i licensavgiften. Det er ikke alltid like tydelig hva som inngår, da visse funksjoner kan ha ulike nivåer. Du kan enkelt finne ut av det når du sammenligner CRM-system her på BussinessWith.
Beskrivelse av CRM-funksjoner
API integrering
Dashboard - Salgsoversikt
Digital signatur
E-post-kampanjer
Integrasjon med sosiale medier
Integrert kalender og påminnelser
Integrerte salgsprosesser
Leadgenerering via webben
Pipeline management
Prospektbase
Ringe direkte fra CRM
Salgsprognoser og data
Sende ut nyhetsbrev fra CRM
Sitat konfigurator/CPQ
Skape dokumenter og gjøre avtaler