Nettbaserte rekrutteringssystemer
Har bedriften din riktig bemanning? Hva gjør dere for å tiltrekke dere de beste talentene, og hvordan foretar dere deretter utvalget for å ansette noen? Et nettbasert rekrutteringssystem effektiviserer rekrutteringsprosessene dine. Å håndtere for eksempel 70 søknader er ikke noe som kan gjøres i en fei. Før kunne HR-avdelinger bli sittende lenge med å lese og sortere søknader for hånd, men det i dag finnes det mange verktøy på markedet som ikke bare hjelper deg med å håndtere søknader – systemene er så smarte at de kan måle effektene av ulike rekrutteringskanaler og hjelpe bedriften med å kartlegge kompetansepooler. Men hvor mye vil du gjøre selv, og hvor mye skal systemet gjøre? Hva er viktigst for organisasjonen din, og hva tenker du om det å trekke til seg de riktige kandidatene?
Annonsering, kandidatsortering og GDPR er tre ord som er viktige i denne sammenhengen. Det siste er som kjent ganske nytt, og handler om regler for hvordan vi lagrer personopplysninger. For ikke å risikere å gjøre feil, trenger du et nettbasert rekrutteringsverktøy som tar seg av dette for deg.
Hvor du rekrutterer påvirker arbeidsgivervaremerket ditt (ditt employer brand), og derfor er det viktig å ha attraktive annonser, en enkel måte å søke på, effektiv sortering og noe ganske mange later til å glemme - å gi tilbakemelding til ALLE kandidater. For hva slags inntrykk får en kandidat av organisasjonen din hvis dere ikke en gang tar dere tid til å sende et vennlig takk, men nei takk? Velg et rekrutteringsverktøy som er brukervennlig og gir alle som søker jobb hos deg en god opplevelse.
Et godt rekrutteringsverktøy vet hvor kandidatene dine er og er derfor enkelt å målgruppetilpasse. Rådet er å bruke litt tid på å finne og utforme det rekrutteringssystemet som passer for deg, siden det er såpass viktig for arbeidsgivervaremerket ditt. Selvfølgelig kan et godt system skreddersys. Målet er jo at dere skal være den bedriften der de beste kandidatene vil jobbe. Det skal systemet hjelpe dere med. Systemet skal gjøre det enkelt for søkerne, og det må ikke være for kronglete.
Mål effekten til rekrutteringssystemet
Noe det kan være verdt å holde oversikten over for deg som jobber med HR, er å måle hvor godt annonsene og prosessen deres fungerer. Spor og følg hvordan godt annonsene fungerer, og hvor. Du må ha oversikt over hvilke kanaler de beste kandidatene beveger seg i. Et godt, nettbasert rekrutteringssystem gir den informasjonen du trenger for å holde oversikt og se hvor det eventuelt er flaskehalser i systemet.
Kjøpe rekrutteringssystem
Klar til å kjøpe rekrutteringssystem? Gratulerer! Du har nå gjort et valg som både forenkler rekrutteringsprosessen din og som kan hjelpe deg med å få oversikt over hvilke talenter som finnes på markedet. Dessuten bidrar et godt rekrutteringssystem til å styrke arbeidsgivervaremerket ditt.
Her er noen faktorer du bør vurdere ved valg av rekrutteringssystem:
Hvilke funksjoner skal rekrutteringssystemet ha?
Hvilke behov har bedriften, både nå og i fremtiden?
Fungerer systemet for både HR og kandidater?
Organisasjonens størrelse er én faktor som er retningsgivende for hvor høyteknologisk systemet trenger å være. Hvis dere er en liten bedrift, er kanskje et par enkle funksjoner tilstrekkelig, men hvis dere har ambisjoner om å vokse og etablere dere i flere land, trenger dere et system å vokse med. Dessuten bør verktøyene gi både medarbeidere i HR-avdelingen og kandidatene en god opplevelse. Én ting er sikker: kandidater snakker med andre når de søker jobb. Får de en dårlig opplevelse og synes at rekrutteringsprosessen hos dere er treg eller de ikke en gang får tilbakemelding – ja, da er det noe som ikke er som det skal.
Foreta en kravspesifikasjon
Når du skal anskaffe en skytjeneste, skal du også sammenligne og bestemme deg for hva du trenger av systemet. Noen ting som bør være til stede og som systemet skal kunne hjelpe deg med, er å raskt kunne lage annonser og deretter holde orden på søknadene. Det er helt essensielt. Det er jo også mange andre ting rekrutteringssystemet kan automatisere og hjelpe deg med, som f.eks. å måle effektene av ulike rekrutteringskanaler. Hvis du har et stramt budsjett, er det bra å kunne beregne hva dere som bedrift tjener på å effektivisere rekrutteringsprosessene med hjelp av et verktøy.
Noen fordeler med et rekrutteringssystem
Du øker prosessens kvalitet og kan enklere foreta et utvalg
Du kan bruke mer tid på de riktige kandidatene
Du gir kandidatene en bedre opplevelse
En stor fallgruve: Null tilbakemelding
Dette kan ikke gjentas ofte nok: Uansett om dere skal rekruttere en person eller ikke: kandidaten må få tilbakemelding. For tenk om dere velger bort en viss kandidat uten å en gang sende en e-post og denne personen snakker med andre i bransjen og sier at dere ikke en gang gir tilbakemelding. Ikke bra, eller hva?
For å sammenfatte: systemet skal frigjøre tid fra HR. Alle vet det: tid er penger. Få fart på rekrutteringsprosessen og fjern unødvendige administrative oppgaver, men ikke glem å lage en liste over hva du vil ha ut av systemet. Spesielt hvis du har et stramt budsjett. Men hvis dere er i ferd med å vokse som bedrift, kan det være en god idé å velge et system å vokse med.
BusinessWith hjelper deg med å sammenligne prismodeller og sammenligne ulike pakker fra de ulike leverandørene på markedet. Sammenlign rekrutteringssystemer nå.