Hva må jeg vite om markedsføringsautomatisering?

Markedsføringsautomatisering er en slags luksusvariant av e-postmarkedsføring. Med det mener vi i BusinessWith at slike systemer automatiserer markedsføringen din på en så smart måte at du kan sende målrettede kampanjer til “riktige kunder” fordi du har samlet informasjon om atferden deres. Et eksempel: du kan finne ut hvilke kunder som laster ned en viss type veiledninger eller pdf-er fra nettstedet ditt. La oss f.eks. si at Sara som jobber i bedrift X har lastet ned en veiledning om hvordan man skal kle seg på fjellferie – da vet du at Sara virker interessert i friluftsliv. Sara har angitt e-postadressen sin for å få veiledningen og har gitt sitt samtykke til å få annen informasjon fra deg. Da kan du enkelt begynne å sende annen informasjon – skreddersydd for Sara og de kundene som liker nettopp friluftsliv.

Over ser du et enkelt eksempel på hva markedsføringsautomatisering kan gjøre for deg, og til dette formålet trenger du et verktøy som gjør arbeidet enklere. Det finner du ved å sammenligne ulike markedsføringsautomatiserings-verktøy direkte her i BusinessWith. Å automatisere markedsføringen på denne måten blir nemlig stadig vanligere og går ut på å samle informasjon om kundeemner/leads og kunder for å kunne henvende seg til dem til riktig tid og med riktig type informasjon – for til slutt å kunne selge mer. Det hele dreier seg om at en bedrift ikke skal la noen leads “bli kalde”, og at man har oversikt over hvilke kunder som trenger hvilken type oppmerksomhet. Når man har samlet informasjon og “overvåket” kundens atferd, kan man lettere vite når, hva og hvordan man skal prøve å selge en type produkter eller tjenester.

Til det trenger du selvfølgelig et markedsføringsautomatiserings-verktøy – noe du finner her i BusinessWiths sammenligningstjeneste. Her kan du lese om ulike verktøy, sammenligne dem og deretter velge det verktøyet som passer aller best til bedriften din.

Hva skal jeg kreve av markedsføringsautomatiserings-verktøyet mitt?

Hurtigguide

Hva skal jeg kreve av markedsføringsautomatiserings-verktøyet mitt?

Et markedsføringsautomatiserings-verktøy hjelper deg med å kartlegge kundereisen og forstå hvilken type informasjon, produkter eller tjenester ulike kunder er interessert i hos deg. Det dreier seg om at ingen potensielle kunders interesser skal “bli kalde” ved at du hele tiden gir dem relevant informasjon som velges etter hva den enkelte kunden er interessert i. Kjøpsreisen kan være en lang prosess, så her gjelder det å være tålmodig for å forstå kunders atferd, for eksempel på nettstedet ditt. Hvilken informasjon leter de etter? Hva klikker de på? Og hvordan kan man fange opp de kundene som ikke har kjøpt noe på lenge?

Med et markedsføringsautomatiserings-verktøy blir det enklere å svare på alle disse spørsmålene. Automatisert markedsføring er nesten en vitenskap, og det blir stadig viktigere for ulike bedrifters salgs- og markedsføringsavdelinger. Når du står foran valget om å kjøpe og implementere et verktøy som skal hjelpe deg, er det viktig at du er klar over hva målet ditt er: Hvordan fungerer kjøpsreisen akkurat nå? Har du et aktuelt verktøy? I så fall, hvor svikter det?

Dette skal du kreve av et markedsføringsautomatiserings-verktøy og finne ut før du skaffer deg det:

  • Kundestøtte – hva er inkludert, og hva ikke? Får du opplæring?
  • Er verktøyet mobiltilpasset og responsivt?
  • Kan verktøyet kobles til andre systemer?
  • Hvilke startavgifter/bindningstider er det? Påse at du er klar over alle kostnadene!
  • Hvor fleksibelt er systemet? Har det alle de funksjonene du ønsker, og er det skalerbart?

Vi i BusinessWith gir deg gjerne enda flere råd og tips om hva du skal vurdere når det gjelder markedsføringsautomatiseringen din. Ta kontakt med oss – eller begynn å sammenligne verktøy her på siden vår.

Beskrivelse av markedsføringsautomatiserings-funksjoner

Lead score

En super funksjon for salgsteamet ditt som prioriterer dine leads ved hjelp av automatisert lead scoring

Persontilpasset kommunikasjon

Generiske tilbud er ikke lenger nok, så lag tilbud som er spesielt tilpasset kundens atferd.

Planlegg hendelser

Å kontakte kunden og planlegge når kunden skal bli kontaktet, ved riktig anledning, er det mest sentrale i et markedsføringsautomatiserings-verktøy

Segmenter flyten

Maksimer nytten av dine eksisterende kundedata og opprett batcher med kampanjer til riktig kundesegment

Split testing/ a-b

En nødvendig funksjon for alle markedsføringsautomatiseringssystemer, gjør det mulig å sammenligne hvilke kampanjer som gir best resultat