Hva betyr egentlig CMS?
CMS, hva er nå det? Kanskje har du hørt andre bruke begrepet CMS og lurt på hva det egentlig er? Egentlig er det ikke komplisert i det hele tatt. BusinessWith forklarer.
CMS står for content management system og er et verktøy for publisering på nett. CMS-er er ofte nettbaserte og du kan logge inn på dem fra ulike enheter, både fra PC og mobil, eller fra et antall ulike datamaskiner. Det eneste som kreves er internettilkobling, en nettleser og at du, eller medarbeiderne dine, vet litt om teknologi.
Det temaet som velges, påvirker hvilken design et nettsted får. Når alt er på plass, legger du inn tekst, bilder og andre elementer. Nettsiden gir, takket være temaet, et profesjonelt inntrykk. Du kan kommunisere på en måte som oppleves som gjennomtenkt.
Ved hjelp av moduler og plugins kan du styre hvordan hjemmesiden skal fungere og hvilke funksjoner du vil legge in. Via innholdsadministrasjonssystemet påvirker du også nærværet ditt i andre deler av Internett. Hvor du bruker CMS-et og jobber med innholdet ditt styrer faktorer som hvordan du presterer, eller rangeres, på Google, hvordan koblingene dine ser ut på Facebook og mye mer.
Et av de mest kjente innholdshåndteringssystemene er Wordpress. Drupal og Jomla er to andre store CMS. De har alle sine fordeler og ulemper, og det er viktig at du tenker nøye gjennom hvilket system du vil velge for din egen nettpublisering.
Med dagens CMS er det ikke nødvendig å være teknisk ekspert for å bruke systemet til daglig. Du skal ikke “knekke koden”, men kun publisere i ett, ofte brukervennlig, system. Mange bedrifter velger likevel å ha et digitalt byrå eller en frittstående utvikler som støtte til oppdateringer og endringer, samt i oppstartfasen.
Vær nøye med valg av samarbeidspartner. Det er ikke sikkert at det byrået som ligger nærmest eller vises først på Google, er best for nettopp deg. Vurder hva du faktisk trenger hjelp med: Er det “bare” hjemmesiden, eller vil du ha mer hjelp til kommunikasjonen? Hvem vil du nå ut til - hvordan ser målgruppen din ut? Ta gjerne et par ekstra møter før du tar beslutningen om samarbeidspartner. Det er viktig at du føler deg trygg på byrået og at dere finner en partner som jobber med akkurat det CMS-et du vil bruke.
På tide å sette i gang! Vi i BusinessWith vil at du og bedriften din skal lykkes. Sammenligningstjenesten hjelper deg med å finne et CMS nettopp for deg – en god start.