Hva trenger jeg å vite om PR-verktøy?
Dagens digitale PR-verktøy kan være svært omfattende og inneholde stort sett alt som trengs for å etterleve en velformulert PR-strategi. Samtidig finnes det mindre verktøy som kun tar for seg deler av alle spørsmålene og utfordringene som stilles rundt PR. Som vanlig er det dumt å bruke ressurser på ting som ikke trengs, derfor anbefaler vi at du filtrerer nøye og veier opp behovene dine. Tenk gjerne langsiktig: Kanskje er det deler av PR-arbeidet du ikke har utviklet i dag, men som du kanskje må fokusere på i fremtiden. Små bedrifter er ofte kvikke, men i en stor organisasjon kan det ta tid å implementere nye verktøy. Vær oppmerksom på at det kan være kostbart å investere i feil program.
De fleste, om ikke alle, PR-verktøy er online og i skyen. Du kan jobbe med verktøyet ditt på hvilken som helst enhet og uansett hvor du er. Og uansett om du ønsker å jobbe med et verktøy som gjør mesteparten av jobben for deg, til og med digital distribusjon til verktøyets eget kontaktnett, eller et mindre omfattende PR-verktøy, er det viktig å velge riktig. Høy prioritet for å levere sterk kommunikasjon er å finne rett journalist for rett budskap og å lage pressemeldinger som skiller seg ut i støyen som utgjør medienes innboks. I tillegg er det en bonus å kunne lagre alle utsendelser i et profesjonelt presserom.
Du formulerer det riktige budskapet ved å lytte til hva som blir sagt om din bransje der ute, spesielt på sosiale kanaler. PR-verktøy gjør det mulig å jobbe med sosial lytting på en måte som er umulig uten et verktøy. Alle åpne kilder overvåkes og reduserer risikoen for at du tråkker feil i kommunikasjonen. I tillegg til det kan du også delta i samtalene som føles viktigst og samhandle med kundene dine på plattformene der de har valgt å være, og hvor de snakker om deg. Og, vi skal ikke glemme det som kan være skummelt nok, men så viktig: Analyse og statistikk. Takket være de brukervennlige PR-verktøyene blir det enkelt å se hva som er en suksess og hvordan du kan finpusse kommunikasjonen for å lykkes enda bedre neste gang.
Lykke til med valg av PR-verktøy. Vi i BusinessWith hjelper deg med å sammenligne og finne det beste verktøyet akkurat for deg.