Hvilket KYC-system bør jeg velge?
KYC betyr "know your customer" og handler om å ha og bli kjent med hvem ens kunder er for å forhindre mulig svindel som hvitvasking. KYC er viktig i blant annet bankverdenen, hvor det er viktig å kjenne kundenes identitet når man gjør forretninger eller gjennomfører transaksjoner. Kjennskap til kunden oppnås ved blant annet å foreta en risikovurdering og ved å samle inn mest mulig relevant informasjon om en kunde. For å oppnå god kunnskap og få hjelp til alt som KYC-konseptet omfatter, kan du ha et KYC-system som hjelp. I denne sammenheng nevnes også ofte AML-systemer som betyr anti-hvitvasking og er dermed enda mer spesifikke på hvitvasking. Systemene kan ofte integreres i dine andre systemer og hjelper deg også å holde styr på regelverket. BusinessWith lister opp de norske KYC-systemene som er på markedet i dag, slik at du kan finne det beste systemet for deg. Alt for bedre samsvarskontroll. Bruk vår sammenligningsguide i dag for å finne det riktige KYC-systemet for din bedrift.
Hvorfor kundekunnskap (KYC)?
I Norge er en rekke virksomheter og bransjer, som banker, spillselskaper eller forsikringsselskaper, pålagt å følge hvitvaskingsloven og dermed etterstrebe kundenes bevissthet. Det handler om å sikre at kundens identitet er kjent ved å etablere en flyt av kontroller og vite hva som kjennetegner avvik. Dette for å sikre at ingen økonomisk svindel eller hvitvasking er i omløp. For å oppnå dette kan du dra nytte av å ha et KYC-system som hjelper deg. BusinessWith har samlet KYC-systemene som er tilgjengelige på det norske markedet – som kan hjelpe deg med å oppnå høyest mulig kundekunnskap. Velkommen til å bruke vår sammenligningstjeneste for å søke, sammenligne og deretter finne det beste KYC-systemet for din bedrift eller organisasjon.
Hurtigguide
Relaterte kategorier til KYC-system
AvtalehåndteringCompliance-systemDokumenthåndteringssystemElektronisk signeringKYC-systemTelefonsentralListe over 14 forskjellige KYC-system
Hurtigguide
Hva er AML (anti-money laundering)?
For å bekjempe ulike typer hvitvasking brukes ulike AML-systemer, som for eksempel KYC-systemer (know your customer). Dette for å oppdage og forhindre hvitvasking. En viktig del av dette er å ha god kundekunnskap for å se risiko på et tidlig tidspunkt og ta beslutninger og rette innsatsen mot hvitvasking. AML, anti-hvitvasking, har blitt stadig høyere på agendaen for både land og banker de siste årene, ikke minst i Norge. Å bekjempe hvitvasking og også finansiering av for eksempel terrorisme er et problem er et stort problem i samfunnet - kilder hevder at det hvert år i verden hvitvaskes penger for opptil to billioner dollar. Finansielle systemer må være velstående for at folk skal tjene sine øre. Dette inkluderer omfattende arbeid med anti-hvitvasking. Er du nysgjerrig på hvilke KYC-systemer som finnes i dag? BusinessWith tilbyr en sammenligningsguide, hvor du enkelt kan søke og sammenligne ulike systemer som fungerer for god kundekunnskap – kjenn din kunde. Begynn å lese, filtrere og sammenligne med oss i dag.
Beskrivelse av produktegenskaper
Ansettelse
API
Automatiske varsler
Bakgrunnssjekker
ID-identifikasjon
Overvåkningsliste
PEP-identifikasjoner
Risikovurdering
Sanntidsoppdateringer