Fem ting å vurdere angående avvikshåndtering
Avvikshåndtering er en selvfølge blant mange virksomheter og viktig for å samle erfaring og sikre utvikling. BusinessWith har samlet fem punkter som er viktig å vurdere dersom du ønsker å oppnå vellykket arbeid med avvik.
- Brukerbarhet. Det skal være enkelt å rapportere avvik. Et fleksibelt system med ferdige maler gjør det enklere for ansatte og reduserer risikoen for at avviksmelding lander mellom to stoler.
- Støtte. Det som er enkelt for en ansatt kan være en stor utfordring for en annen. Sørg for å ha en støttefunksjon tilgjengelig for å støtte og hjelpe ansatte ved vansker, samt coachingvideoer og tekster som forklarer prosessene.
- Tid. Sett av tid til å håndtere utfallet av avviksmeldingene. Mange systemer tilbyr gode statistiske data som du kan lære mye av. Det kan imidlertid ta tid å venne seg til, men det bør passe inn i kalenderen.
- Mål. Det bør prioriteres høyt at alle i organisasjonen vet hvorfor avvikshåndtering gjøres og hva målet er.
- Tilgjengelighet. Skybaserte systemer som ligger på alle enheter er enkle å få tilgang til. Takket være apper på telefoner og andre bærbare enheter er det enkelt å rapportere et avvik uansett hvor og når det oppstår – og raskt både skrive om hendelsen og dokumentere den med kameraet.
BusinessWith hjelper deg med å velge et system for avvikshåndtering. Begynn å sammenligne nå!