Hva regnes som utlegg?
Alle utgifter som påløper en virksomhet skal regnskapsføres. Det finnes forskjellige typer utgifter knyttet til ansatte: "egne utgifter" og "utgifter til ansatte". Vi forklarer forskjellen.
Egne utgifter
Når ansatte eller medeiere setter ut private penger til arbeidsrelaterte formål kostnader regnes som "egne utgifter". Det kan være reisekostnader, overnatting eller kaffebrød. Når en ansatt betaler privat for noe som bedriften skal være ansvarlig for, pådrar bedriften en gjeld til arbeidstakeren. De gjelden gjøres opp i forbindelse med at lønnen utbetales, enten som godtgjørelse eller som kompensasjon for den faktiske kostnaden.
Enhver som gjør sine egne utgifter må kunne bevise at hun har pådratt seg utgiften, via for eksempel en kvittering for å motta erstatning.
Utgifter for ansatte
Utgifter for ansatte er når arbeidsgiver står for noe som arbeidstaker kan bruke privat. Det kan for eksempel dreie seg om en datamaskin eller en mobiltelefon. Denne utgiftskategorien utgjør en skattepliktig fordel, hvis ikke den ansatte betaler tilbake (inkludert mva).
Få bedre kontroll på bedriftens kostnader og personalets utgifter med en system for utgiftsstyring. Hos oss her i BusinessWith kan du selv sammenlign ulike systemer og finn det som passer deg best. Lytt gjerne av deg hvis du har spørsmål!