Sammenlign Norges beste kvalitetssystem

Hva er et kvalitetssystem?

For bedriften din vil kvalitetssystemet være en støtte for hele virksomheten og gi en helhetsoversikt over forretningsprosesser og mål. Grunnen til at man velger å anskaffe et slikt system er ganske enkelt et ønske om å få struktur og kontroll over virksomheten og dens strategier.

Kvalitetssystemet, av og til også kalt ledelsessystem eller HMS-system, er en plattform som hjelper deg med å kontrollere at bedriften styres i samsvar med den visjonen som finnes. Det betyr at et krav du skal stille ved innkjøp av et kvalitetssystem, er at det kan gi deg et tydelig og transparent bilde av hvor bedriften er i dag og hvor godt mål etterleves.

Så hvilket er det beste kvalitetssystem for bedriften din? Det er mye å velge mellom, både enklere systemer og mer komplekse og skreddersydde løsninger. Bruk gjerne tid på å vurdere hvilke deler du særlig vil ha hjelp med – og om du har behov for skreddersydde funksjoner.

Hvilke kvalitetssystem finnes på det norske markedet?

Det finnes mange lokale og internasjonale leverandører innen kategorien kvalitetssystem. Forskjellen mellom disse aktørene ligger oftest i forretningsverdiene: støtte på lokalt språk, integrasjonskapasitet, hvor enkel implementeringen er og forretningsmodellen.

Kanskje skal hele kvalitetssystemet være skreddersydd? Det beste er å begynne å kartlegge og analysere hvordan bedriftens behov ser ut i dag, samt hvordan det fremtidige behovet vil være. Deretter er du klar til å sammenligne og velge kvalitetssystem - BusinessWith er her for å hjelpe deg med å finne det beste kvalitetssystemet for bedriften din.

3 tips når du velger kvalitetssystem

Test systemguiden

La våre algoritmer veilede deg til å velge riktig system.

SystemGuiden

Hurtigguide

Liste over 28 forskjellige Kvalitetssystem

Centuri fungerer som et knutepunkt for informasjon som er opprettet, håndtert og flyter i virksomheten. Det hjelper deg å finne og administrere informasjon raskere, med mindre arbeid og med høyere kvalitet. Plattformen er fleksibel og lett tilpasset for å støtte dine arbeidsmetoder. Bygget på den nyeste teknologien i brukergrensesnitt, mobilitet, integrasjoner og søkefunksjoner, kan den støtte kom...Lær deg mer om Centuri

Vi tilbyr et skybasert kvalitetsstyringssystem med fleksible og tilpasningsdyktige moduler for ledelse og kvalitetsarbeid. Våre konfigurerbare fire basis moduler for dokumenthåndtering, avvikshåndtering, revisjon og risikostyring gir en solid plattform for støtte i ISO-sertifisering og kvalitetsarbeid. Systemet er brukervennlig, pålitelig og tilpasses bransje- eller virksomhetsspesifikke behov. ...Lær deg mer om Datakvalitet

Addsystems tilbyr en webplattform for styringssystemer som skal føles morsomt, trygt og effektivt for brukeren å jobbe i. På denne måten blir det lettere å få hele organisasjonen med i et system med ISO som virkelig utgjør en forskjell. Det er også fullt mulig å legge til standardløsninger men også gjøre kundetilpasninger basert på endrede behov og ønsker.Lær deg mer om Add Ledningssystem

Tudu leverer Compliance, som er et bransjetilpasset HMS-system. Systemet er utviklet med fokus på brukervennlighet og enkelhet for alle, uten unødvendige funksjoner og kompliserte prosesser. Ved bestilling tilpasses systemet til din bedrift, tilpasset deres bransje. Lær deg mer om Tudu

Vi tilbyr et mangesidig virksomhetssystem som engasjerer sine brukere med et enkelt, men kraftfult grensesnitt. Med Nilex får dere alle med dere i deres satsning på å levere bedre service til deres kunder og brukere. I vårt saksbehandlingssystem har dere en mengde gode funksjoner som vår skjemaredaktør som gir muligheten til å skreddersy deres saksbehandlingsflyt etter utfordringer som akkurat der...Lær deg mer om Nilex

SmartDok er den mest brukte løsningen i bygge- og anleggsnæringen, og det er ikke uten grunn. Løsningen består av moduler som gir deg oversikt og enkel kontroll over timer på mann og maskin, HMS/KS-system, vareforbruk, service og vedlikehold av maskiner, dokumenthotell, verktøyoversikt, dokumentasjon i form av bilder og sjekklister, kjørebok, brøytelister med mer. Alt i en app! Systemet er webbase...Lær deg mer om SmartDok

AM System er et skybasert styringssystem som forenkler kontrollprosessen for både små og store selskaper. Ved hjelp av dokumentmodulen administrerer du alle avtalene og dokumentene dine, mens saksbehandlingsmodulen bidrar til en kontrollert og intuitiv arbeidsflyt for hver ansatt. Alle medarbeidere får tilgang til alle aktuelle opplysninger som er relevante for rollen deres, og kan dele oppdaterin...Lær deg mer om AM system

Antenor BMS er en brukervennlig og oversiktlig programvare som automatiserer dine arbeidsprosesser og frigjør verdifull tid. Systemet er modulbasert og kan tilpasses enhver bedrifts behov. Alle pakker inneholder et avvikssystem, en fleksibel modul for dokumenthåndtering og et rapporteringsverktøy. Løsningen gir deg det du trenger for å kunne fungere i henhold til ISO 9001:2015 standarden.Lær deg mer om Antenor BMS

AuditWise er en skybasert løsning som gir deg muligheten til å evaluere kvaliteten på dine kundeinteraksjoner, operasjoner og prosesser, samt å identifisere potensielle samsvarsproblemer. Ved hjelp av AuditWise sine avanserte analyse- og rapporteringsverktøy kan du identifisere mønstre, trender og tilbakevendende problemer som kan påvirke kundetilfredsheten.Lær deg mer om AuditWise

CANEA ONE er et ISO-sertifisert styringssystem som bidrar til effektiviteten i selskapet, takket være funksjoner som kvalitetsstyring, informasjonssikkerhet og kundereise.Lær deg mer om CANEA ONE

CloudQMS er et nettbasert kvalitetssystem utviklet med tanke på små og mellomstore bedrifter som søker ISO9001-sertifisering. Løsningen er svært brukervennlig og kan brukes på både datamaskiner, nettbrett og mobile enheter. Med CloudQMS er det mye enklere å administrere alle viktige dokumenter på ett sted, slik at dine ansatte raskt kan finne ressursene de trenger for å utføre sine oppgaver.Lær deg mer om CloudQMS

Compendia sørger for at alle prosesser er dokumentert og synliggjort, slik at du leverer i henhold til kundenes krav, behov og forventninger. Systemet tilbyr grunnleggende funksjonalitet som dokumentstyring, revisjonskontroll, historikk og godkjenning samt en brukervennlig risikomodul. Løsningen kan integreres med andre systemer eller intranettet og er tilgjengelig på både PC, telefon eller nettbr...Lær deg mer om Compendia

Ecobio Manager sørger for at bedriften din følger EU-lovgivning når det gjelder miljø- og arbeidsmiljøkrav. Løsningen inkluderer up-to-date databaser med relevante lover, forskrifter og andre forpliktelser, samt et produktregister og sikkerhetsdatablad (SDS). Dine ansatte får tilgang til de nyeste versjonene av alle relevante dokumenter på mobilen.Lær deg mer om Ecobio Manager

EQS kvalitetssystem hjelper deg med å forenkle opplæring og sikre at arbeid utføres som planlagt. Løsningen tilbyr effektiv, enkel og sikker dokumentstyring, løpende oversikt over risikosituasjonen samt et hendelses- og avvikssystem med tilpasset saksgang. Systemet er bygd opp av moduler som kan settes sammen etter virksomhetens behov. Lær deg mer om EQS kvalitetssystem

INOSA er et nettbasert styrings- og kvalitetssystem som sikrer at arbeidet blir utført som planlagt. Du får oversikt over alle arbeidsoppgaver og hvilken rekkefølge oppgavene bør ha i arbeidsflyten. Det er enkelt å registrere, rapportere og behandle avvik, og systemet sørger for at årsaken blir definert, og at tiltakene som bør utføres blir prioritert. Verktøyet er nettbasert og finnes på alle enh...Lær deg mer om Inosa

Input Process er et helhetlig ledelses- og kvalitetssystem som gir støtte til ISO-standarder. Systemet er 100% skybasert og modulært, hvilket lar deg fokusere på hva som er viktig for din virksomhet. Du får oversikt over alle oppgaver, dokumenter, sjekklister og avvik. I tillegg finnes det gode muligheter for prosjektrapportering, hvor du også kan filtrere på prosjekt i rapporter og statistikker f...Lær deg mer om Input Process

Et effektivt verktøy for saksbehandling. Med et attraktivt grensesnitt og mange tilgjengelige funksjoner kan dette verktøyet optimere både prosesser og kommunikasjon.Lær deg mer om Invo SAK

Total Kontroll leverer programvareløsninger og hardware som effektiviserer arbeids hverdagen og oppfyller lovkrav for våre kunder. Våre tjenester hjelper kundene å holde seg oppdaterte, bli mer effektive og spare penger ved å tilby programvare og Internet of Things-løsninger (IoT). Vi leverer en lang rekke tjenester deriblant prosjektstyringsverktøy, timeregistrering, elektronisk kjørebok og HMS/i...Lær deg mer om Jobbox

Kvalitetskontroll er et av Norges mest populære kvalitetssystem som samler alle funksjonaliteter på ett og samme sted. Registrer, kommenter og dokumenter avvik, opprett ordre fra eget vareregister og utfyll risikovurdering, stillasskjema eller SJA. Systemet kan enkelt egendefineres og tilpasses dine behov og inneholder over 250 bransjemaler å velge mellom.Lær deg mer om Kvalitetskontroll

Landax tilbyr et modulært styringssystem som enkelt kan tilpasses selskapets behov ved å kombinere de mange modulene som tilbys. Funksjoner som kan legges til inkluderer kompetansemodul, risikoanalyse og prosesskart. Landax er et webbasert styringssystem for administrasjon, ledelse og kontroll. Du får alle verktøy du trenger for å utøve kvalitetsledelse samlet i én programvare. Vi står også til tj...Lær deg mer om Landax

Milient tilbyr en komplett prosjekt- og ressursstyringsplattform som enkelt kan integreres i arbeidet deres. Systemet inneholder funksjoner for å lage arbeidsordrer, overvåke prosjektbudsjetter, administrere fakturaer og partnerkontakter, opprette lønnsgrunnlag og mange flere, som gjør det enklere for dere å holde oversikt over arbeidsflyten i deres bedrift og prosjekter.Lær deg mer om Milient

Med Odoo får du en moderne digital programvare som lar deg integrere all informasjon i et system. Odoo kan tilpasses i utgangspunktet alle apper, og det er deres spesialitet.Lær deg mer om Odoo

4human QM365 er et komplett styringssystem som kan brukes for ledelse av kvalitet, HMS, miljø, mattrygghet og andre standarder. Du får en totaloversikt over prosessene du skal jobbe med, samt et tegneverktøy for prosesskart og flytskjema. I tillegg har QM365 en integrert avviksmodul og risikostyringsverktøy. Systemet installeres på din egen Microsoft 365-plattform, hvilket gjør at menyer og navige...Lær deg mer om QM365

Et nettbasert og brukervennlig styringssystem som enkelt er tilpasset selskapets behov. Inkluderer funksjoner som prosesskart, dokumentstyring, versjonskontroll og risikostyring.Lær deg mer om SIMPLI Manage

En skybasert revisjonsløsning rettet mot små og mellomstore bedrifter. Lag enkelt elektroniske revisjonsfiler ved å bruke eksisterende maler. Gi tilgang bare til de teammedlemmene som trenger å arbeide med den filen og følg hver oppgave i sanntid. Hold styr på alle utestående problemer og bruk de forhåndsbygde malene for raskt å utarbeide årsregnskap.Lær deg mer om Smart Audit

Stratsys er et SaaS-selskap som ble grunnlagt i Sverige i 2000 med mål om å gjøre det enklere for mennesker, bedrifter og organisasjoner å få mer ut av sine planer, prosjekter og strategier.Lær deg mer om Stratsys

Et av bygg- og anleggsbransjens ledende prosjektstyringsverktøy. Planlegg prosjekter basert på ledig kapasitet, lag arbeidsplaner og få alle dokumenter og sjekklister samlet på ett sted. Løsningen kan integreres med ditt regnskaps- og lønnssystem slik at du sparer tid på fakturering og lønnskjøring.Lær deg mer om Svenn

Med kvalitetssystemet TQM Enterprise får du full kontroll, styring, og kontinuerlig forbedring av din virksomhet. Du kan enkelt laste inn viktige dokumenter inn til systemet og gjøre dem lettere tilgjengelig for alle ansatte. Registrer avvik og forbered prosessene ved hjelp av kraftfulle og effektive grafiske analyser. Lag dine egne tilpassede skjemaer- og sjekklister for å sikre at alt arbeid utf...Lær deg mer om TQM Enterprise

Hurtigguide

3 tips når du velger kvalitetssystem

Trenger du et kvalitetssystem til bedriften din, men vet du ikke hva du skal gjøre for å velge riktig system? Hvilken ende skal du begynne i? BusinessWith har tre tips for hvordan du kommer i gang med systemvalget.

Vurder. Å anskaffe et kvalitetssystem er et stort valg, for hele organisasjonen. Her gjelder det å gjøre tingene riktig allerede fra begynnelsen. Det du aller først må påse er at alle i styringsgruppen er med på laget. Involver styringsgruppen – og de personene som skal bruke systemet. Pass på å ta deg god tid til å forhøre deg om alles behov og lage en solid plan for innføringen.

Sammenlign leverandører. Ha en grundig kravspesifikasjon og sjekk ut hvor godt hver leverandør kan leve opp til den. Kanskje har du bare én leverandør i tankene – men likevel bør du også stille de grunnleggende spørsmålene til denne leverandøren. Gjennomgå implementeringsfasen, still krav til levering og kundestøtte. Og glem for all del ikke å sjekke ut hva andre kunder sier om den tiltenkte leverandøren.

Forbered implementering. Når du har valgt kvalitetssystem, trenger du enda en plan – en plan for selve innføringen. Å implementere et system kan ta lang tid, og det er også noe dere kommer til å trenge litt hjelp med. Be om hjelp, og påse at dere har tilstrekkelige ressurser til opplæring. Kan leverandøren hjelpe til med opplæring og støtte?

Ikke glem å evaluere det nye systemet når det er på plass – men gjør ikke det for tidlig. Det kan ta tid å se resultatene av et nytt system. Ikke ha det for travelt!

Skal du anskaffe kvalitetssystem, og trenger du gode råd før anskaffelsesfasen? Eller vil du ha flere tips? Da må du gjerne ta kontakt med oss i BusinessWith.

Beskrivelse av virksomhetsfunksjoner

Analyseverktøy

Et godt verktøy for alle som analyserer effektivitet og jobber datadrevet. En vanlig funksjon i et virksomhetssystem.

Ansvarshåndtering

Ett sentralt system i en organisasjon mange vil ha tilgang til. Det er viktig for å kunne håndtere ansvarsnivåer i et virksomhetssystem.

Avvikshåndtering

En viktig funksjon i et ledelsessystem er at man skal kunne rapportere avvik og utbedre dem. Det kan for eksempel gjelde reklamasjoner.

Dokumentbehandling

Viktig modul for alle som behandler mange ulike avtaler, dokumenter og sertifiseringer. En grunnleggende funksjon som man kan forvente at et ledelsessystem har.

Målsporing

Funksjonalitet for å definere beregninger for målene dine, hvordan du oppnår dem og hvordan du følger opp.

Oppgavehåndtering

En viktig modul i et virksomhetssystem er å kunne håndtere flyten av oppgaver (tickets) innen organisasjonen. Er inkludert i de fleste ledelsessystemer og er en “gulrot” i systemet.

Prosesskart

Et godt hjelpemiddel for å kunne visualisere en organisasjonsstruktur og med utgangspunkt i den kunne innlede interne diskusjoner med tanke på forbedringer.

Strategiutvikling

Verktøy for din strategiutvikling. Lag og administrer dine mål, spor fremgangen din og se hvordan du presterer mot målene dine.

Støtte for ISO-standarder

Det finnes internasjonale ISO-standarder ledelsessystemer jobber i samsvar med som det skal kunne gis støtte for, f.eks. ISO 9001. Et ledelsessystem jobber mye etter sertifiseringer og styres mye utfra det.