Hvordan lykkes du med en medarbeiderundersøkelse?
Et verktøy for medarbeiderundersøkelser eller pulsmålinger bør forenkle arbeid for din bedrift eller organisasjon, ikke gjør det mer komplisert. Investere derfor på et verktøy som ikke er for avansert for dine behov. Det viktige er å kunne gjennomføre en undersøkelse (eller helst ordinære) uten problem.
Hvilke spørsmål vil du ha svar på? Hvor ofte det føles rimelig å gjøre medarbeiderundersøkelser eller pulsmålinger? Å holde opp engasjement, bør du ikke sende ut omfattende spørreundersøkelser for ofte. Her det er derfor nødvendig å sikre at engasjementet ikke svikter. De fleste hvem svare på en undersøkelse er mest engasjert i begynnelsen av undersøkelsen, som betyr at det kan være smart å stille de viktigste spørsmålene dine først.
Du lykkes med en medarbeiderundersøkelse ved å vise din ansatte at du tar eksamen på alvor. Du kan gjøre dette enkelt oppnå ved å hente inn en tredjepart, og dermed bruke en uavhengig verktøy (med anonyme svar). Ikke glem å fortelle om formålet med undersøkelsen og hva du har tenkt å gjøre med svarene. Med mange arbeidsgivere Oppfølgingen mangler – som HR-medarbeider glemmer du rett og slett bort hva du skal gjøre med alle svarene. Eller det er ikke korrekt uttrykt fra ledelsen hvilken handlingsplan som skal være på plass for å for eksempel løse problemer eller implementere forbedringer, basert på undersøkelsessvar.
Husk også å rapportere hvilke svar du har fått til personalet, da det det er i deres interesse å vite hvilke resultater undersøkelsen har gitt. De bygger også tillit til deg som arbeidsgiver hvis du er transparent.
For å oppnå en vanntett medarbeiderundersøkelse, er BusinessWiths anbefaling om derfor å bruke et verktøy. Hos oss finner du flere verktøy tilgjengelig på markedet, og du kan filtrere på ulike funksjoner. Sammenlign og velg enkelt i vår sammenligningsguide for å ta finne ut hvilket verktøy for medarbeiderundersøkelser og pulsmålinger er riktig for din organisasjon.