Hvorfor skal min bedrift ha et personalsystem?

Oppgaven til et personalsystem er å legge til rette for din bedrifts viktigste ressurs – nemlig personalet. I systemet kan du samle alt knyttet til personalet, noe som gjør at både du og dine ansatte kan få en klar og kortfattet oversikt.

Det er av største betydning å velge riktig personalsystem eller personalstyringssystem for virksomheten. På det svenske markedet i dag finnes det både faste løsninger og løsninger som kan tilpasses og skreddersys til dine behov. Planlegging, timerapportering, ansettelsesinformasjon og dokumenthåndtering er bare noen av funksjonene som finnes i et personalsystem. For å vite at du tar det riktige valget, er det lurt først å skissere arbeidsflyten og prosessene rundt personalledelse ved akkurat din bedrift.

Må det nye personalsystemet integreres med andre systemer? Ønsker du at systemet skal kunne hjelpe personalet med å jobbe skift automatisk? Ønsker du et system som støtter dokumentsignering eller som kan lette onboarding? Er det viktig å kunne lage reiseregninger enkelt og raskt? Eller er det slik at du faktisk trenger et HRM-system (Human Resource Management System), som kan effektivisere alle prosesser og digitalisere strømmene enda mer?

Når du har gjort kartleggingen av hva det er du trenger, er det på tide å foreta en sammenligning. Brukervennlighet er det vi i BusinessWith anbefaler deg å tenke på først. Personalet skal kunne forstå og styre systemet like godt som du som arbeidsgiver gjør. Dersom ditt tiltenkte personalsystem ikke holder mål med hensyn til brukervennlighet, er det en risiko for at systemets ulike funksjoner ikke blir tatt i bruk. Derfor er det som tidligere nevnt viktig å finne en leverandør som kjenner og forstår behovene som finnes for akkurat din bransje. Sammenlign og velg systemer direkte i vår systemguide - hvor du også kan lese mer om hvert system og filtrere på ulike funksjoner.

Hva skal jeg kreve av et personalsystem?

Hurtigguide

Hva skal jeg kreve av et personalsystem?

Du kan si at personalsystemet utgjør selve fundamentet i din bedrift, noe av en kjerne som bare må fungere. Planlegging og timerapportering er eksempler på to funksjoner som er grunnleggende for å kunne bemanne dine arbeidsskifter og for at personalet skal kunne rapportere overtid, ferier mv. Et godt personalsystem sparer tid – for alle. Og som vi alle vet i dag, er tid penger.

Når du står overfor valget om å kjøpe et HR-system, er det noen få aspekter å vurdere og tenke på. Derfor er det greit å ikke være for rask og forhastet i valget. Feil system kan koste mye, så bruk litt tid på å sammenligne ulike leverandører før du tar din endelige avgjørelse.

Det du og din bedrift bør kunne kreve av ditt personalsystem er at det skal fungere for akkurat din virksomhet. Ikke betal for unødvendige funksjoner som du ikke vil bruke. Det kan selvsagt være grunner til å velge en fast løsning i stedet for en tilpasset, men velger du en fast løsning – sørg for å velge en som passer din bransje. Ta gjerne inn forskjellige personer fra din bedrift for å se hvilke behov de har. Hva trenger den ansatte i avdeling 13? Hvilke funksjoner trenger HR-lederen? Vei de ulike behovene før du bestemmer deg for et system.

Å kreve god støtte og hjelp er noe å tenke på. Roma ble ikke bygget på en dag, og heller ikke en implementering. Spesielt hvis systemet skal kunne kobles til andre systemer man har – ja, da er det viktig å ha en leverandør som virkelig kan sakene sine, og som kan tilby support når man trenger det.

Veien til riktig valg og det beste personalsystemet for din virksomhet er vist i BusinessWith-systemguiden. Vi lister opp en rekke systemer som er tilgjengelige på det svenske markedet i dag og hjelper gjerne hvis du trenger ytterligere assistanse. Velkommen til å sammenligne og velge systemer direkte hos oss.

Beskrivelse av produktegenskaper

Ansettelse

Systemet gir løsninger som gjør det enkelt for nye rekrutter å komme inn i tjenesten, ved å lagre kunnskap som nye rekrutter kan få tilgang til ved ansettelse.

E-signering

Denne funksjonen lar brukere signere dokumenter og avtaler digitalt gjennom systemet.

Fraværsregistrering

Ansatte kan bruke denne funksjonen i systemet for å registrere sitt fravær.

HR Analytics

Systemet støtter HR-analyse for å spore ansattes utvikling. Funksjonen lar deg fremheve medarbeiderutviklingsområder, men også belønne god utvikling.

Lønnsbehandling

Systemet gir digitale løsninger for utbetaling og styring av ansattes lønn.

Medarbeidersamtaler/møter

Systemet støtter avholdelse av digitale møter/personalmøter.

Rekruttering

Denne funksjonen lar brukere av systemet forenkle rekrutteringsprosessen ved for eksempel å samle inn alle søknader.

Tilbakemelding

I systemet er det mulig å gi tilbakemelding til andre ansatte om ulike problemstillinger. Dette muliggjør smidig kommunikasjon i systemet og begrenser behovet for kommunikasjon via private medier.

Utgiftsregistrering

Muligheten for å føre eventuelle utgifter i form av reiseutgifter, for eksempel for å lette administrasjonen av bedriftens og ansattes utgifter.