3 tips når du velger kvalitetssystem
Trenger du et kvalitetssystem til bedriften din, men vet du ikke hva du skal gjøre for å velge riktig system? Hvilken ende skal du begynne i? BusinessWith har tre tips for hvordan du kommer i gang med systemvalget.
Vurder. Å anskaffe et kvalitetssystem er et stort valg, for hele organisasjonen. Her gjelder det å gjøre tingene riktig allerede fra begynnelsen. Det du aller først må påse er at alle i styringsgruppen er med på laget. Involver styringsgruppen – og de personene som skal bruke systemet. Pass på å ta deg god tid til å forhøre deg om alles behov og lage en solid plan for innføringen.
Sammenlign leverandører. Ha en grundig kravspesifikasjon og sjekk ut hvor godt hver leverandør kan leve opp til den. Kanskje har du bare én leverandør i tankene – men likevel bør du også stille de grunnleggende spørsmålene til denne leverandøren. Gjennomgå implementeringsfasen, still krav til levering og kundestøtte. Og glem for all del ikke å sjekke ut hva andre kunder sier om den tiltenkte leverandøren.
Forbered implementering. Når du har valgt kvalitetssystem, trenger du enda en plan – en plan for selve innføringen. Å implementere et system kan ta lang tid, og det er også noe dere kommer til å trenge litt hjelp med. Be om hjelp, og påse at dere har tilstrekkelige ressurser til opplæring. Kan leverandøren hjelpe til med opplæring og støtte?
Ikke glem å evaluere det nye systemet når det er på plass – men gjør ikke det for tidlig. Det kan ta tid å se resultatene av et nytt system. Ikke ha det for travelt!
Skal du anskaffe kvalitetssystem, og trenger du gode råd før anskaffelsesfasen? Eller vil du ha flere tips? Da må du gjerne ta kontakt med oss i BusinessWith.