HjemSystemguidenOm oss

Sammenlign Norske beste virksomhetssystemer

Hva er et virksomhetssystem?

For bedriften din vil virksomhetssystemet være en støtte for hele virksomheten og gi en helhetsoversikt over forretningsprosesser og mål. Grunnen til at man velger å anskaffe et slikt system er ganske enkelt et ønske om å få struktur og kontroll over virksomheten og dens strategier.

Virksomhetssystemet, av og til også kalt ledelsessystemet, er en plattform som hjelper deg med å kontrollere at bedriften styres i samsvar med den visjonen som finnes. Det betyr at et krav du skal stille ved innkjøp av et virksomhetssystem, er at det kan gi deg et tydelig og transparent bilde av hvor bedriften er i dag og hvor godt mål etterleves.

Så hvilket er det beste virksomhetssystemet for bedriften din? Det er mye å velge mellom, både enklere systemer og mer komplekse og skreddersydde løsninger. Bruk gjerne tid på å vurdere hvilke deler du særlig vil ha hjelp med – og om du har behov for skreddersydde funksjoner.

Hvilke virksomhetssystemer finnes på det norske markedet?

Det finnes mange lokale og internasjonale leverandører innen kategorien virksomhetssystemer. Forskjellen mellom disse aktørene ligger oftest i forretningsverdiene: støtte på lokalt språk, integrasjonskapasitet, hvor enkel implementeringen er og forretningsmodellen.

Kanskje skal hele virksomhetssystemet være skreddersydd? Det beste er å begynne å kartlegge og analysere hvordan bedriftens behov ser ut i dag, samt hvordan det fremtidige behovet vil være. Deretter er du klar til å sammenligne og velge virksomhetssystem - BusinessWith er her for å hjelpe deg med å finne det beste virksomhetssystemet for bedriften din.

Hva må jeg vite om virksomhetssystemet?
Multisoft

Multisoft

Multisoft

Multisoft leverer nettbaserte systemløsninger som raskt er tilpasset virksomheten din. Automatiser unødvendig administrasjon og duplisering og få tid igjen til verdiskaping og arbeid som gjør en forskjell.

Lær deg mer om Multisoft

Les mer

SmartDok er et komplett rapporteringssystem for små og store bygg- og sivilingeniørfirmaer. Alt fra tidsrapportering til maskinvedlikehold og KMA -dokumentasjon blir du samlet inn i en app. Med kunder i hele den nordiske regionen og over 70 000 aktive brukere, er SmartDok den nordiske regionens mest brukte rapporteringssystem.

Lær deg mer om SmartDok

Les mer
Landax

Landax

Landax

Landax tilbyr et modulært styringssystem som enkelt kan tilpasses selskapets behov ved å kombinere de mange modulene som tilbys. Funksjoner som kan legges til inkluderer kompetansemodul, risikoanalyse og prosesskart.

Lær deg mer om Landax

Les mer
Stratsys

Stratsys

Stratsys

Stratsys er en skybasert forretningsadministrasjonsplattform som hjelper selskaper i alle størrelser med å få bedre kontroll over styringsprosessene sine. Stratsys tilbyr funksjoner for risikostyring, kvalitetssikring og kraftige analyser.

Lær deg mer om Stratsys

Les mer

3 tips når du velger virksomhetssystem

Trenger du et virksomhetssystem til bedriften din, men vet du ikke hva du skal gjøre for å velge riktig system? Hvilken ende skal du begynne i? BusinessWith har tre tips for hvordan du kommer i gang med systemvalget.

Vurder. Å anskaffe et virksomhetssystem er et stort valg, for hele organisasjonen. Her gjelder det å gjøre tingene riktig allerede fra begynnelsen. Det du aller først må påse er at alle i styringsgruppen er med på laget. Involver styringsgruppen – og de personene som skal bruke systemet. Pass på å ta deg god tid til å forhøre deg om alles behov og lage en solid plan for innføringen.

Sammenlign leverandører. Ha en grundig kravspesifikasjon og sjekk ut hvor godt hver leverandør kan leve opp til den. Kanskje har du bare én leverandør i tankene – men likevel bør du også stille de grunnleggende spørsmålene til denne leverandøren. Gjennomgå implementeringsfasen, still krav til levering og kundestøtte. Og glem for all del ikke å sjekke ut hva andre kunder sier om den tiltenkte leverandøren.

Forbered implementering. Når du har valgt virksomhetssystem, trenger du enda en plan – en plan for selve innføringen. Å implementere et system kan ta lang tid, og det er også noe dere kommer til å trenge litt hjelp med. Be om hjelp, og påse at dere har tilstrekkelige ressurser til opplæring. Kan leverandøren hjelpe til med opplæring og støtte?

Ikke glem å evaluere det nye systemet når det er på plass – men gjør ikke det for tidlig. Det kan ta tid å se resultatene av et nytt system. Ikke ha det for travelt!

Skal du anskaffe virksomhetssystem, og trenger du gode råd før anskaffelsesfasen? Eller vil du ha flere tips? Da må du gjerne ta kontakt med oss i BusinessWith.

Beskrivelse av virksomhetsfunksjoner

Analyseverktøy

Et godt verktøy for alle som analyserer effektivitet og jobber datadrevet. En vanlig funksjon i et virksomhetssystem.

Ansvarshåndtering

Ett sentralt system i en organisasjon mange vil ha tilgang til. Det er viktig for å kunne håndtere ansvarsnivåer i et virksomhetssystem.

Avvikshåndtering

En viktig funksjon i et ledelsessystem er at man skal kunne rapportere avvik og utbedre dem. Det kan for eksempel gjelde reklamasjoner.

Dokumentbehandling

Viktig modul for alle som behandler mange ulike avtaler, dokumenter og sertifiseringer. En grunnleggende funksjon som man kan forvente at et ledelsessystem har.

Oppgavehåndtering

En viktig modul i et virksomhetssystem er å kunne håndtere flyten av oppgaver (tickets) innen organisasjonen. Er inkludert i de fleste ledelsessystemer og er en “gulrot” i systemet.

Prosesskart

Et godt hjelpemiddel for å kunne visualisere en organisasjonsstruktur og med utgangspunkt i den kunne innlede interne diskusjoner med tanke på forbedringer.

Støtte for ISO-standarder

Det finnes internasjonale ISO-standarder ledelsessystemer jobber i samsvar med som det skal kunne gis støtte for, f.eks. ISO 9001. Et ledelsessystem jobber mye etter sertifiseringer og styres mye utfra det.