Hvilket KYC-system bør jeg velge?

KYC betyr "know your customer" og handler om å ha og bli kjent med hvem ens kunder er for å forhindre mulig svindel som hvitvasking. KYC er viktig i blant annet bankverdenen, hvor det er viktig å kjenne kundenes identitet når man gjør forretninger eller gjennomfører transaksjoner. Kjennskap til kunden oppnås ved blant annet å foreta en risikovurdering og ved å samle inn mest mulig relevant informasjon om en kunde. For å oppnå god kunnskap og få hjelp til alt som KYC-konseptet omfatter, kan du ha et KYC-system som hjelp. I denne sammenheng nevnes også ofte AML-systemer som betyr anti-hvitvasking og er dermed enda mer spesifikke på hvitvasking. Systemene kan ofte integreres i dine andre systemer og hjelper deg også å holde styr på regelverket. BusinessWith lister opp de norske KYC-systemene som er på markedet i dag, slik at du kan finne det beste systemet for deg. Alt for bedre samsvarskontroll. Bruk vår sammenligningsguide i dag for å finne det riktige KYC-systemet for din bedrift.

Hvorfor kundekunnskap (KYC)?

I Norge er en rekke virksomheter og bransjer, som banker, spillselskaper eller forsikringsselskaper, pålagt å følge hvitvaskingsloven og dermed etterstrebe kundenes bevissthet. Det handler om å sikre at kundens identitet er kjent ved å etablere en flyt av kontroller og vite hva som kjennetegner avvik. Dette for å sikre at ingen økonomisk svindel eller hvitvasking er i omløp. For å oppnå dette kan du dra nytte av å ha et KYC-system som hjelper deg. BusinessWith har samlet KYC-systemene som er tilgjengelige på det norske markedet – som kan hjelpe deg med å oppnå høyest mulig kundekunnskap. Velkommen til å bruke vår sammenligningstjeneste for å søke, sammenligne og deretter finne det beste KYC-systemet for din bedrift eller organisasjon.

Hva er AML (anti-money laundering)?

Liste over 14 forskjellige KYC-system

Hurtigguide

Hva er AML (anti-money laundering)?

For å bekjempe ulike typer hvitvasking brukes ulike AML-systemer, som for eksempel KYC-systemer (know your customer). Dette for å oppdage og forhindre hvitvasking. En viktig del av dette er å ha god kundekunnskap for å se risiko på et tidlig tidspunkt og ta beslutninger og rette innsatsen mot hvitvasking. AML, anti-hvitvasking, har blitt stadig høyere på agendaen for både land og banker de siste årene, ikke minst i Norge. Å bekjempe hvitvasking og også finansiering av for eksempel terrorisme er et problem er et stort problem i samfunnet - kilder hevder at det hvert år i verden hvitvaskes penger for opptil to billioner dollar. Finansielle systemer må være velstående for at folk skal tjene sine øre. Dette inkluderer omfattende arbeid med anti-hvitvasking. Er du nysgjerrig på hvilke KYC-systemer som finnes i dag? BusinessWith tilbyr en sammenligningsguide, hvor du enkelt kan søke og sammenligne ulike systemer som fungerer for god kundekunnskap – kjenn din kunde. Begynn å lese, filtrere og sammenligne med oss ​​i dag.

Beskrivelse av produktegenskaper

Ansettelse

Bruk verktøyet til å lage en onboarding-prosess som er tryggere for selskapet og smidigere for kunden. Sikre den viktigste informasjonen om klienten og gjør det ved hjelp av en brukervennlig prosess.

API

APIer lar systemet samhandle sømløst med andre systemer i selskapet, slik at data sømløst kan transformeres til databaser og andre lagringssteder.

Automatiske varsler

Bli automatisk varslet og oppdatert med utvalgte hendelser for raskt å finne ut de siste nyhetene.

Bakgrunnssjekker

Brukes til å gjennomgå kundens tidligere historie, noe som bidrar til å danne seg en klarere ide om hvilken type kunde selskapet har å gjøre med.

ID-identifikasjon

Identifiser kunder ved hjelp av ID-identifikasjon for å sikre at kunden er den de sier de er og unngå svindel.

Overvåkningsliste

Samle alle klienter i én overvåkningsliste for raskt og enkelt å se hvordan klientbasen ser ut og hva som er relevant for hver klient for øyeblikket.

PEP-identifikasjoner

PEP står for politisk eksponert person og PEP-identifikasjon hjelper dermed bedriften med å identifisere om klienter er i en politisk utsatt posisjon, noe som kan være viktig ved forretninger.

Risikovurdering

En funksjon som rangerer kundene etter risikoen de anses å utgjøre. Bidrar til økt bevissthet om hvilke klienter det er verdt å holde et ekstra øye med for å redusere risikoen for involvering i potensielle problemer.

Sanntidsoppdateringer

Ved å kontinuerlig overvåke klienter og finne ut de siste handlingene som er iverksatt, kan organisasjonen hele tiden jobbe aktivt i klienthåndtering og handle raskt på problematiske handlinger.