Invester i det riktige WMS-systemet for din bedrift

Et WMS-system, eller watehouse management system, er grunnleggende for de som ønsker å jobbe effektivt med lageret sitt og optimere arbeidsflyten. Kanskje du allerede har et system i dag, men ønsker å øke kundetilfredsheten? Kanskje virksomheten din har vokst og WMS-systemet ikke kan følge med utviklingen? Uansett om du allerede er vant til å jobbe med et lagerstyringssystem, som det heter på norsk, eller om det er nytt for deg, er det gode grunner til å gå gjennom alternativene. Markedet er i endring ettersom e-handel flytter nye grenser, og dine behov og krav med det.

Dagens moderne WMS-systemer er ofte fleksible, skalerbare, skybaserte og mobile. De som jobber med lager og kunder må raskt kunne svare på om et produkt er på lager, når det forventes å komme, eller finne en passende erstatningsvare. Ofte kan systemene kobles til andre systemer, for eksempel ERP-systemet du bruker. Integrerte systemer skaper en kraftig ressurs for bedriften som ønsker å være i forkant. ERP-systemet, eller forretningssystemet, gir sammen med WMS-systemet et klart bilde av bedriftens økonomiske situasjon. Plutselig får du et oppdatert bilde ikke bare av lageret, men også av de økonomiske delene av virksomheten.

Med riktig lagerstyringssystem får du støtte med planlegging samt kontroll og organisering og kan tilby dine kunder den absolutt beste servicen på markedet. Det er et klart konkurransefortrinn, som gjør det verdt å investere noen timer i å sammenligne de ulike lagringssystemene som markedet tilbyr.

Når du ønsker å sammenligne hjelper vi i BusinessWith deg med å velge det WMS-systemet som passer best for deg. Velkommen til å bruke vår systemguide.

5 viktige poeng for de som sammenligner WMS-systemer

Liste over 16 forskjellige WMS system

Hurtigguide

5 viktige poeng for de som sammenligner WMS-systemer

Det er noen få faktorer som er spesielt viktige for deg når du sammenligner WMS-systemer. BusinessWith vil gjerne støtte deg og har derfor håndplukket fem punkter som vil hjelpe deg å ta det riktige valget.

  1. Bedriftsstørrelse. Hvor stor er bedriften din i dag? Hvordan ser dine ambisjoner for fremtiden ut? Størrelsen er viktig for deg som velger et WMS-system. I vår guide kan du velge å filtrere på lagerstyringssystemer for bedrifter av ulik størrelse.
  2. Tilgjengelighet. I dag er nesten alle WMS-systemer skybaserte, noe som passer perfekt i den raskt voksende bransjen som er e-handel, men også for faste butikker som primært jobber fysisk. Hvis du ikke er innstilt på et skybasert lagringssystem i dag, kan det være lurt å tenke på det som et alternativ.
  3. Stemmekontroll. Trenger du stemmestyrt ordreplukking, eller plukke med stemme som det også kalles? I vår systemguide kan du enkelt filtrere og se hvilke systemer som tilbyr den tjenesten, noe som reduserer manuelt arbeid med hendene.
  4. Kontroll. Ikke alle lagerstyringssystemer tilbyr lagernivåoptimering, noe som kan være verdt å vurdere. Optimalisering av lagerbalansen kan ha høy prioritet for de som ønsker å holde kostnadene lave og samtidig tilby høy kundeservice.
  5. Skalerbarhet. I dag er du på ett sted, men hvor vil du være om et år? Om fem år? For å unngå å bytte WMS-systemer når virksomheten din har vokst, hvis du har slike planer, kan det være verdt å ta en ekstra titt på de skalerbare lagerstyringssystemene som markedet tilbyr.

La oss i BusinessWith hjelpe deg med å velge et WMS-system. Prøv vår guide nå med en gang!

Beskrivelse av produktegenskaper

API

Verktøyet kan kombineres med andre plattformer, noe som gir en jevnere bruk av tjenesten i organisasjonen.

Filtrer produkter

Et filter i lagerstyring som lar deg se kun de produktene som oppfyller visse kriterier i databasen. For eksempel filtre for produkttype, utseende eller lignende.

Optimalisering av lagernivå

Ved endring i beholdningsbalansen gjøres regnskapsføringen automatisk og manuelt arbeid kan unngås.

Optimalisering av plukksløyfen

En funksjon som plasserer varer på lageret for å skape raskest og smidigst mulig plukking av produkter for ansatte. Dette gir tidsbesparelser for de ansatte og dermed hele organisasjonen.

Prognoser

Hjelper med å utføre prognoser ved å bruke tidligere salg. Dette kan spare tid for ansatte samt optimalisere vareflyten i organisasjonen da det reduserer risikoen for under- eller overforsyning av produkter.

Rapporter og statistikk

Evne til å lage rapporter med statistikk over produkter på lageret, noe som er nyttig for å skape en god oversikt over situasjonen på lageret.

Spor produkter

Holder styr på statusen til produktet ditt på lageret og kan for eksempel notere eventuelle hendelser som påvirker produktet. Et eksempel på dette er hvis produktet er på restordre og når det kan komme tilbake på lager.

Stemmestyrt ordreplukking

Stemmestyring innebærer at de ansatte styres av en stemme i stedet for for eksempel en håndinntasting ved plukking. Dette reduserer manuelt arbeid med håndholdte datamaskiner og er en praktisk måte for tydelig kommunikasjon når du plukker produkter.