Hvilket CMS-systemer passer best til din bedrift?

Uansett om dere skal bygge en ny hjemmeside eller omgjøre den dere har: det er viktig å velge et CMS (innholdsadministrasjonssystem) som passer perfekt til dere. Ofte trenger du ikke installere noe på PC-en din, og du trenger heller ikke å være teknikkekspert, uansett om du driver en enkel blogg eller trenger en nettside med et stort antall funksjoner.

Det er lett å tenke: “Vi tar det største, det bør jo være bra”. Du kan gjøre det slik. Men publiseringssystemer for nettpublisering er komplekse. Når dere har valgt et CMS-system, for eksempel giganten Wordpress, skal dere finne et tema som passer til nettopp deres virksomhet og behov.

Det finnes mange tusen temaer. Noen er gratis, andre koster penger. Disse temaene inneholder ulike komponenter, har ulikt utseende og styrer hva du kan gjøre, og ikke kan gjøre, med nettsiden din. Det er viktig å velge riktig tema for nettopp din virksomhet: Hvis du driver med e-handel, skal du velge innen én kategori, hvis du jobber med opinionsdannelse, skal du ta en annen. Sett alltid kundeopplevelsen i fokus, men vurder også hvilke behov du har for kommunikasjonen din.

Vi i BusinessWith hjelper deg å velge CMS-system. Her på nettsiden vår kan du sammenligne mange ulike systemer for nettpublisering, både tradisjonelle og headless-CMS. Foreta gjerne en analyse av dine og bedriftens behov før du setter i gang.

Hva betyr egentlig CMS?

Hurtigguide

Liste over 23 forskjellige CMS

Hurtigguide

Hva betyr egentlig CMS?

CMS, hva er nå det? Kanskje har du hørt andre bruke begrepet CMS og lurt på hva det egentlig er? Egentlig er det ikke komplisert i det hele tatt. BusinessWith forklarer.

CMS står for content management system og er et verktøy for publisering på nett. CMS-er er ofte nettbaserte og du kan logge inn på dem fra ulike enheter, både fra PC og mobil, eller fra et antall ulike datamaskiner. Det eneste som kreves er internettilkobling, en nettleser og at du, eller medarbeiderne dine, vet litt om teknologi.

Det temaet som velges, påvirker hvilken design et nettsted får. Når alt er på plass, legger du inn tekst, bilder og andre elementer. Nettsiden gir, takket være temaet, et profesjonelt inntrykk. Du kan kommunisere på en måte som oppleves som gjennomtenkt.

Ved hjelp av moduler og plugins kan du styre hvordan hjemmesiden skal fungere og hvilke funksjoner du vil legge in. Via innholdsadministrasjonssystemet påvirker du også nærværet ditt i andre deler av Internett. Hvor du bruker CMS-et og jobber med innholdet ditt styrer faktorer som hvordan du presterer, eller rangeres, på Google, hvordan koblingene dine ser ut på Facebook og mye mer.

Et av de mest kjente innholdshåndteringssystemene er Wordpress. Drupal og Jomla er to andre store CMS. De har alle sine fordeler og ulemper, og det er viktig at du tenker nøye gjennom hvilket system du vil velge for din egen nettpublisering.

Med dagens CMS er det ikke nødvendig å være teknisk ekspert for å bruke systemet til daglig. Du skal ikke “knekke koden”, men kun publisere i ett, ofte brukervennlig, system. Mange bedrifter velger likevel å ha et digitalt byrå eller en frittstående utvikler som støtte til oppdateringer og endringer, samt i oppstartfasen.

Vær nøye med valg av samarbeidspartner. Det er ikke sikkert at det byrået som ligger nærmest eller vises først på Google, er best for nettopp deg. Vurder hva du faktisk trenger hjelp med: Er det “bare” hjemmesiden, eller vil du ha mer hjelp til kommunikasjonen? Hvem vil du nå ut til - hvordan ser målgruppen din ut? Ta gjerne et par ekstra møter før du tar beslutningen om samarbeidspartner. Det er viktig at du føler deg trygg på byrået og at dere finner en partner som jobber med akkurat det CMS-et du vil bruke.

På tide å sette i gang! Vi i BusinessWith vil at du og bedriften din skal lykkes. Sammenligningstjenesten hjelper deg med å finne et CMS nettopp for deg – en god start.