Hva er et ledelsessystem?
Et ledelsessystem ligner mye på både forretningssystemer og saksbehandlingssystemer. I et ledelsessystem, også kalt kvalitetssystem og kvalitetsstyringssystem, får du oversikt over alle bedriftens ulike prosesser. Formålet er å påse at virksomheten følger målene som er satt. Det handler om å få en helhetlig oversikt og kontroll over bedriftens ulike strategier og at de etterleves.
Akkurat som alle andre B2B-systemer er ledelsessystemet, som også ofte går under navnet kvalitetsledelsessystem, til for at dere skal kunne holde orden og oversikt over flyten og prosesser på en effektiv og tydelig måte. Det som skiller det beste ledelsessystemet fra mange andre, er at det skal gi en total oversikt over hele bedriften. Ledelsessystemet gir alle medarbeidere støtte i det daglige arbeidet ved å forsikre alle ressurser om at de jobber på riktig måte for å gi bedriften den tilveksten den trenger. Det gir også ledelsen støtte, for det forenkler arbeidet med å følge opp, planlegge og vurdere ulike prosesser - alt for å gi effektiv målstyring.
Hvilke ledelsessystemer finnes på det norske markedet?
Hurtigguide
Relaterte kategorier til Ledelsessystemer
AvvikshåndteringHMS systemKvalitetssystemLedelsessystemerLow-codeRPA-systemListe over 20 forskjellige Ledelsessystemer
Hurtigguide
Hvordan skal du velge riktig kvalitetssystem?
For å kunne velge riktig type ledelsessystem for bedriften deres, må dere først gjøre litt forarbeid. Det betyr at dere må kartlegge hvordan bedriften deres fungerer idag – og i fremtiden. Hva er målene deres? Ledelsessystemet må kunne tilpasses bedriftens eventuelle fremtidige krav. Trenger dere et enklere ledelsessystem, eller vil dere skreddersy?
Mye i verden handler om penger, også systemvalg. Hva er budsjettet? Når du vurderer en leverandør, bør du finne ut hvordan prismodellen er i forhold til å legge til funksjoner, hva selve installasjonen koster, oppgraderinger, opplæring og kundestøtte. Vær ikke redd for å sjekke ut hvilke forretningssystemer andre i bransjen bruker og hvilke erfaringer de har gjort.
Akkurat som med valg av andre systemer, bør du få med deg medarbeiderne på laget og se hvilke behov de har. Du må også forsikre deg om at ledelsen støtter implementeringen. Å velge ledelsessystemer er ikke gjort i en håndvending. Det krever grundig vurdering og planlegging, både av deg og de som står for selve anskaffelsen. Be de ulike leverandørene om å vise løsningen sin for deg, test og få hjelp av kollegaene dine til å finne riktig system.
Naturligvis er vi i BusinessWith tilgjengelige hvis du vil ha hjelp til å sammenligne og velge system. Prøv gjerne sammenligningstjenesten vår, og spør oss hvis det er noe du lurer på eller hvis du trenger ytterligere veiledning.
Beskrivelse av ledelsessystemfunksjoner
Analyseverktøy
Ansvarshåndtering
Avvikshåndtering
Bærekraftsrapportering
Dokumentbehandling
Målsporing
Oppgavehåndtering
Prosesskart
Strategiutvikling
Støtte for ISO-standarder