Hva er et ledelsessystem?

Et ledelsessystem ligner mye på både forretningssystemer og saksbehandlingssystemer. I et ledelsessystem, også kalt kvalitetssystem og kvalitetsstyringssystem, får du oversikt over alle bedriftens ulike prosesser. Formålet er å påse at virksomheten følger målene som er satt. Det handler om å få en helhetlig oversikt og kontroll over bedriftens ulike strategier og at de etterleves.

Akkurat som alle andre B2B-systemer er ledelsessystemet, som også ofte går under navnet kvalitetsledelsessystem, til for at dere skal kunne holde orden og oversikt over flyten og prosesser på en effektiv og tydelig måte. Det som skiller det beste ledelsessystemet fra mange andre, er at det skal gi en total oversikt over hele bedriften. Ledelsessystemet gir alle medarbeidere støtte i det daglige arbeidet ved å forsikre alle ressurser om at de jobber på riktig måte for å gi bedriften den tilveksten den trenger. Det gir også ledelsen støtte, for det forenkler arbeidet med å følge opp, planlegge og vurdere ulike prosesser - alt for å gi effektiv målstyring.

Hvilke ledelsessystemer finnes på det norske markedet?

Siden et ledelsessystem er et omfattende system med moduler som dokumenthåndtering, avvikshåndtering m.m., er det vanskelig å avgjøre hvilke leverandører som egentlig tilbyr et komplett ledelsessystem. For å få en oversikt over hvor mange leverandører det finnes i Sverige må man definere hva som kvalifiseres som et kvalitetsledelsessystem. Hos Businesswith kan du filtrere frem hvilke systemløsninger som kan passe for deg og sammenligne ulike ledelsessystemer for å finne det beste ledelsessystemet for nettopp din virksomhet.
Hvordan skal du velge riktig kvalitetssystem?

Hurtigguide

Liste over 20 forskjellige Ledelsessystemer

Hurtigguide

Hvordan skal du velge riktig kvalitetssystem?

For å kunne velge riktig type ledelsessystem for bedriften deres, må dere først gjøre litt forarbeid. Det betyr at dere må kartlegge hvordan bedriften deres fungerer idag – og i fremtiden. Hva er målene deres? Ledelsessystemet må kunne tilpasses bedriftens eventuelle fremtidige krav. Trenger dere et enklere ledelsessystem, eller vil dere skreddersy?

Mye i verden handler om penger, også systemvalg. Hva er budsjettet? Når du vurderer en leverandør, bør du finne ut hvordan prismodellen er i forhold til å legge til funksjoner, hva selve installasjonen koster, oppgraderinger, opplæring og kundestøtte. Vær ikke redd for å sjekke ut hvilke forretningssystemer andre i bransjen bruker og hvilke erfaringer de har gjort.

Akkurat som med valg av andre systemer, bør du få med deg medarbeiderne på laget og se hvilke behov de har. Du må også forsikre deg om at ledelsen støtter implementeringen. Å velge ledelsessystemer er ikke gjort i en håndvending. Det krever grundig vurdering og planlegging, både av deg og de som står for selve anskaffelsen. Be de ulike leverandørene om å vise løsningen sin for deg, test og få hjelp av kollegaene dine til å finne riktig system.

Naturligvis er vi i BusinessWith tilgjengelige hvis du vil ha hjelp til å sammenligne og velge system. Prøv gjerne sammenligningstjenesten vår, og spør oss hvis det er noe du lurer på eller hvis du trenger ytterligere veiledning.

Beskrivelse av ledelsessystemfunksjoner

Analyseverktøy

Et godt verktøy for alle som analyserer effektivitet og jobber datadrevet. En vanlig funksjon i et virksomhetssystem.

Ansvarshåndtering

Ett sentralt system i en organisasjon mange vil ha tilgang til. Det er viktig for å kunne håndtere ansvarsnivåer i et virksomhetssystem.

Avvikshåndtering

En viktig funksjon i et ledelsessystem er at man skal kunne rapportere avvik og utbedre dem. Det kan for eksempel gjelde reklamasjoner.

Bærekraftsrapportering

Bærekraftsrapportering innebærer at selskaper rapporterer om sin påvirkning på miljø, sosiale faktorer og styring. I henhold til CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) må store selskaper følge strenge retningslinjer for å sikre transparens og sammenlignbarhet i sin bærekraftdata, mens VSME (Voluntary Sustainability Measurement for Enterprises) retter seg mot mindre selskaper og gir en mer fleksibel rapporteringsstruktur.

Dokumentbehandling

Viktig modul for alle som behandler mange ulike avtaler, dokumenter og sertifiseringer. En grunnleggende funksjon som man kan forvente at et ledelsessystem har.

Målsporing

Funksjonalitet for å definere måleparametere for målene dine, hvordan de skal nås og hvordan de skal følges opp.

Oppgavehåndtering

En viktig modul i et virksomhetssystem er å kunne håndtere flyten av oppgaver (tickets) innen organisasjonen. Er inkludert i de fleste ledelsessystemer og er en “gulrot” i systemet.

Prosesskart

Et godt hjelpemiddel for å kunne visualisere en organisasjonsstruktur og med utgangspunkt i den kunne innlede interne diskusjoner med tanke på forbedringer.

Strategiutvikling

Funksjonalitet for strategiutvikling. Lag og administrer dine mål og mål, spor fremgangen din og se hvordan du presterer mot målene dine.

Støtte for ISO-standarder

Det finnes internasjonale ISO-standarder ledelsessystemer jobber i samsvar med som det skal kunne gis støtte for, f.eks. ISO 9001. Et ledelsessystem jobber mye etter sertifiseringer og styres mye utfra det.