Hva er et kvalitetssystem?

For bedriften din vil kvalitetssystemet være en støtte for hele virksomheten og gi en helhetsoversikt over forretningsprosesser og mål. Grunnen til at man velger å anskaffe et slikt system er ganske enkelt et ønske om å få struktur og kontroll over virksomheten og dens strategier.

Kvalitetssystemet, av og til også kalt ledelsessystem eller HMS-system, er en plattform som hjelper deg med å kontrollere at bedriften styres i samsvar med den visjonen som finnes. Det betyr at et krav du skal stille ved innkjøp av et kvalitetssystem, er at det kan gi deg et tydelig og transparent bilde av hvor bedriften er i dag og hvor godt mål etterleves.

Så hvilket er det beste kvalitetssystem for bedriften din? Det er mye å velge mellom, både enklere systemer og mer komplekse og skreddersydde løsninger. Bruk gjerne tid på å vurdere hvilke deler du særlig vil ha hjelp med – og om du har behov for skreddersydde funksjoner.

Hvilke kvalitetssystem finnes på det norske markedet?

Det finnes mange lokale og internasjonale leverandører innen kategorien kvalitetssystem. Forskjellen mellom disse aktørene ligger oftest i forretningsverdiene: støtte på lokalt språk, integrasjonskapasitet, hvor enkel implementeringen er og forretningsmodellen.

Kanskje skal hele kvalitetssystemet være skreddersydd? Det beste er å begynne å kartlegge og analysere hvordan bedriftens behov ser ut i dag, samt hvordan det fremtidige behovet vil være. Deretter er du klar til å sammenligne og velge kvalitetssystem - BusinessWith er her for å hjelpe deg med å finne det beste kvalitetssystemet for bedriften din.

3 tips når du velger kvalitetssystem

Hurtigguide

Liste over 24 forskjellige Kvalitetssystem

Hurtigguide

3 tips når du velger kvalitetssystem

Trenger du et kvalitetssystem til bedriften din, men vet du ikke hva du skal gjøre for å velge riktig system? Hvilken ende skal du begynne i? BusinessWith har tre tips for hvordan du kommer i gang med systemvalget.

Vurder. Å anskaffe et kvalitetssystem er et stort valg, for hele organisasjonen. Her gjelder det å gjøre tingene riktig allerede fra begynnelsen. Det du aller først må påse er at alle i styringsgruppen er med på laget. Involver styringsgruppen – og de personene som skal bruke systemet. Pass på å ta deg god tid til å forhøre deg om alles behov og lage en solid plan for innføringen.

Sammenlign leverandører. Ha en grundig kravspesifikasjon og sjekk ut hvor godt hver leverandør kan leve opp til den. Kanskje har du bare én leverandør i tankene – men likevel bør du også stille de grunnleggende spørsmålene til denne leverandøren. Gjennomgå implementeringsfasen, still krav til levering og kundestøtte. Og glem for all del ikke å sjekke ut hva andre kunder sier om den tiltenkte leverandøren.

Forbered implementering. Når du har valgt kvalitetssystem, trenger du enda en plan – en plan for selve innføringen. Å implementere et system kan ta lang tid, og det er også noe dere kommer til å trenge litt hjelp med. Be om hjelp, og påse at dere har tilstrekkelige ressurser til opplæring. Kan leverandøren hjelpe til med opplæring og støtte?

Ikke glem å evaluere det nye systemet når det er på plass – men gjør ikke det for tidlig. Det kan ta tid å se resultatene av et nytt system. Ikke ha det for travelt!

Skal du anskaffe kvalitetssystem, og trenger du gode råd før anskaffelsesfasen? Eller vil du ha flere tips? Da må du gjerne ta kontakt med oss i BusinessWith.

Beskrivelse av virksomhetsfunksjoner

Analyseverktøy

Et godt verktøy for alle som analyserer effektivitet og jobber datadrevet. En vanlig funksjon i et virksomhetssystem.

Ansvarshåndtering

Ett sentralt system i en organisasjon mange vil ha tilgang til. Det er viktig for å kunne håndtere ansvarsnivåer i et virksomhetssystem.

Avvikshåndtering

En viktig funksjon i et ledelsessystem er at man skal kunne rapportere avvik og utbedre dem. Det kan for eksempel gjelde reklamasjoner.

Bærekraftsrapportering

Bærekraftsrapportering innebærer at selskaper rapporterer om sin påvirkning på miljø, sosiale faktorer og styring. I henhold til CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) må store selskaper følge strenge retningslinjer for å sikre transparens og sammenlignbarhet i sin bærekraftdata, mens VSME (Voluntary Sustainability Measurement for Enterprises) retter seg mot mindre selskaper og gir en mer fleksibel rapporteringsstruktur.

Dokumentbehandling

Viktig modul for alle som behandler mange ulike avtaler, dokumenter og sertifiseringer. En grunnleggende funksjon som man kan forvente at et ledelsessystem har.

Målsporing

Funksjonalitet for å definere beregninger for målene dine, hvordan du oppnår dem og hvordan du følger opp.

Oppgavehåndtering

En viktig modul i et virksomhetssystem er å kunne håndtere flyten av oppgaver (tickets) innen organisasjonen. Er inkludert i de fleste ledelsessystemer og er en “gulrot” i systemet.

Prosesskart

Et godt hjelpemiddel for å kunne visualisere en organisasjonsstruktur og med utgangspunkt i den kunne innlede interne diskusjoner med tanke på forbedringer.

Strategiutvikling

Verktøy for din strategiutvikling. Lag og administrer dine mål, spor fremgangen din og se hvordan du presterer mot målene dine.

Støtte for ISO-standarder

Det finnes internasjonale ISO-standarder ledelsessystemer jobber i samsvar med som det skal kunne gis støtte for, f.eks. ISO 9001. Et ledelsessystem jobber mye etter sertifiseringer og styres mye utfra det.